نسخه‌های جدید ویندوز در معرض حمله

در حالی یک ‫آسیب‌پذیری به نام LPE در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ دارای نسخه ۱۸۰۹ و بالاتر شناسایی شده که می‌تواند برای به دست آوردن سطح دسترسی ادمین، مورد سوءاستفاده قرار گیرد، مایکروسافت هنوز این باگ را اصلاح نکرده و سیستم‌های ویندوز ۱۰ با آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی نوامبر ۲۰۲۱ هم می‌توانند در معرض حملات این باگ قرار گیرند.

در حالی یک ‫آسیب‌پذیری به نام LPE در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ دارای نسخه ۱۸۰۹ و بالاتر شناسایی شده که می‌تواند برای به دست آوردن سطح دسترسی ادمین، مورد سوءاستفاده قرار گیرد، مایکروسافت هنوز این باگ را اصلاح نکرده و سیستم‌های ویندوز ۱۰ با آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی نوامبر ۲۰۲۱ هم می‌توانند در معرض حملات این باگ قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، تعدادی وصله‌ی امنیتی غیررسمی به منظور محافظت از کاربران ویندوزی در برابر ‫آسیب‌پذیری روزصفر ارتقاء سطح دسترسی محلی (Local Privilege Escalation) که به آن LPE نیز گفته می‌شود منتشر شده است.

این آسیب‌پذیری آنطور که مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) گزارش داده است، در سرویس Mobile Device Management وجود دارد و سیستم‌های دارای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ نسخه ۱۸۰۹ و بالاتر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این آسیب‌پذیری امنیتی با شناسه CVE-2021-24084، زیرمجموعه تنظیمات “Access work or school” است و وصله‌ی امنیتی منتشرشده توسط مایکروسافت در ماه فوریه را که برای رفع این نقصِ افشای اطلاعات بود، دور می‌زند.

یک محقق امنیتی به نام عبدالحمید ناصری (که آسیب‌پذیری اولیه را گزارش کرده بود)، در این ماه کشف کرد که این نقصِ ناقص‌وصله‌شده، می‌تواند برای به دست آوردن سطح دسترسی ادمین، پس از افشای عمومی این باگ مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

میتجا کولسک، یکی از بنیانگذاران ۰patch توضیح داد:«آنچه از HiveNightmare/SeriousSAM به دست می‌آید این است که اگر بدانید کدام فایل‌ها را باید بردارید و با آن‌ها چکار کنید، آن‌گاه می‌توان یک افشای فایل دلخواه را به افزایش سطح دسترسی محلی ارتقاء داد.» در حالی که مایکروسافت به احتمال زیاد متوجه افشای ناصری در ماه ژوئن شده است، این شرکت هنوز باگ LPE را اصلاح نکرده و سیستم‌های ویندوز ۱۰ با آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی نوامبر ۲۰۲۱ را در معرض حملات قرار می‌دهد.

مهاجمان تنها در صورتی می‌توانند از این نقص بهره‌برداری کنند که دو شرط برآورده شود: حداقل یک حساب کاربری administrator محلی باید در سیستم فعال باشد، یا حداقل اطلاعات یک حساب کاربری عضو گروه “Administrator” باید در حافظه نهان ذخیره شده باشد. و System protection باید در درایو C فعال باشد و حداقل یک نقطه بازیابی ایجاد شود، اینکه System protection به‌طور پیش‌فرض فعال است یا خیر، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد.

تا زمانی که مایکروسافت به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای رفع این نقص منتشر کند (احتمالاً در Patch Tuesday ماه آینده)، سرویس ۰patch micropatch، وصله‌های رایگان و غیررسمی را برای همه نسخه‌های ویندوز ۱۰ آسیب‌پذیر منتشر کرده است (Windows 10 21H2 نیز تحت تأثیر قرار گرفته است اما هنوز توسط ۰patch پشتیبانی نمی‌شود).

کولسک افزود: «ویندوز سرورها تحت تأثیر این آسیب‌پذیری قرار ندارند، چراکه عملکرد آسیب‌پذیر در آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که برخی از ابزارهای similar diagnostics روی سرورها وجود دارند، اما از آنجا که تحت هویت کاربر اجرا می‌شوند نمی‌توانند مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.»

همچنین نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز به نظر نمی‌رسد که تحت تأثیر قرار گرفته باشند و در حالی که عملکرد ‘Access work or school’ را دارند، چون رفتار متفاوتی نشان می‌دهند، بنابراین نمی‌توانند مورد بهره‌برداری قرار گیرند. ویندوز ۷ نیز اصلاً ‘Access work or school’ را ندارد. ۰patch تا زمانی که مایکروسافت یک وصله‌ رسمی برای این نقص منتشر کند، میکروپچ‌های رایگان برای این آسیب‌پذیری ارائه می‌دهد.

کاربرانی که می‌خواهند میکروپچ‌ها را نصب کنند، می‌توانند یک حساب کاربری رایگان در ۰patch Central ایجاد کنند، سپس ۰patch Agent را از ۰patch.com نصب کنند. این شرکت اشاره کرد که نیازی به راه‌اندازی مجدد کامپیوتر نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، آسیب‌پذیری روز صفر به این معناست که تا کنون هیچ راهکاری برای آن ارائه نشده و یا شما صفر روز فرصت پیدا کردن راهکار دارید. یکی از ملاک‌های حمایت از بدافزارها، تعداد بالای روز صفری است که در آن پشتیبانی می‌شوند. اغلب آسیب‌پذیری‌های روز صفر توسط گروه‌های هکر تحت حمایت دولت‌ها یا گروه‌های تروریستی بزرگ کشف می‌شوند و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، کم‌توجهی کاربران در به‌روزرسانی آنتی‌ویروس و مرورگر، باعث آلوده شدن سیستم‌ها به بدافزارها می‌شود که از بین رفتن اطلاعات ذخیره‌شده را در پی دارد. قربانیان فضای مجازی با بی‌توجهی از طریق باز کردن پیوست ایمیل‌های اسپم یا لینک‌های درون آن‌ها، باز کردن فایل‌های دانلود شده آلوده از سایت‌های نامعتبر یا کلیک روی لینک‌های مخرب، از طریق توزیع تبلیغات آلوده، آلودگی از طریق هک و نفوذ به سیستم‌ها؛ به خصوص سیستم‌هایی که آسیب‌پذیری آن‌ها وصله نشده است، مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند.