موزه فرش مکان مقدسی است که پلی بین گذشته، حال و آینده فرش ایجاد می کند

علی میرزازاده یکی از پیشکسوتان صنف فرش دستباف در سومین روز رویداد «جلای گنجینه فرش» ضمن حضور در موزه فرش ایران از فرآیند هوادهی، حفاظت و ساماندهی فرش ها مطابق با دستورالعمل های حفاظت و مرمت موزه بازدید کرد.

علی میرزازاده یکی از پیشکسوتان صنف فرش دستباف روز سه شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ در سومین روز رویداد «جلای گنجینه فرش» ضمن حضور در موزه فرش ایران از فرآیند هوادهی، حفاظت و ساماندهی فرش ها مطابق با دستورالعمل های حفاظت و مرمت موزه بازدید کرد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی موزه فرش ایران، علی میرزازاده عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران و عضو اتحادیه واردکنندگان فرش دستباف آلمان در این بازدید گفت: موزه فرش ایران با گنجینه ارزشمند خود به عنوان اولین موزه تخصصی فرش دستباف در جهان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و حفاظت و ساماندهی این گنجینه ارزشمند در واقع پاسداشت هنر و فرهنگ و تاریخ ایران بوده و دارای حساسیت بسیار زیادی است. بنابراین همراهی و مشارکت مادی و معنوی همه اعضای خانواده فرش و دوستداران این هنر باستانی در این رویداد لازم است و البته دستورالعمل ها ایمنی و حفاظتی موزه در این فرآیند باید به دقت رعایت شود.

موزه فرش مکان مقدسی است که پلی بین گذشته، حال و آینده فرش ایجاد می کند/

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من باور دارم که موزه فرش مکان مقدسی است که پلی بین گذشته، حال و آینده فرش ایجاد می کند، بنابراین فرش هایی که در گنجینه موزه فرش قرار می گیرند باید شرایط ویژه ای را از جنبه های هنری، فرهنگی و تاریخی دارا باشند و مهمتر از آن منحصر بفرد باشند تا شایستگی حضور در موزه را پیدا کنند و بازدیدکنندگان از دیدن آنها در موزه لذت ببرند.

وی افزود: در بازدیدی که من امروز از فرآیند هوادهی داشتم تعداد زیادی فرش عادی و معمولی در کنار فرش های بسیار نفیس و فاخر دیدم که باعث تعجب و تاسف من شد که این فرش ها چگونه وارد اموال موزه شده اند در حالیکه به هیچ عنوان در شأن نمایش و قرارگرفتن در موزه نیستند.

وی تصریح کرد: این فرش ها که مشابه آنها به سادگی در بازار داخلی و خارجی پیدا می شود هزینه زیادی را به جهت نگهداری به موزه تحمیل می کند و حتی خطر آسیب رسانی به فرش نفیس را با قرار گرفتن در مجاورت آنها ایجاد می کند.

موزه فرش مکان مقدسی است که پلی بین گذشته، حال و آینده فرش ایجاد می کند/

میرزازاده گفت: من معتقدم که موزه فرش ایران آئینه‌ی هنر کهن ایرانیان را در مقابل دیدگان جهانیان به نمایش می گذارد و بنابراین می بایستی دارای یک هیات امنا با اعضای خبره، امین و دلسوز باشد که راهبردها و سیاست های کلان موزه را برای ارتقاء و تثبیت جایگاه ارزشمند موزه در سطح ملی و بین‌المللی تدوین کند.

میرزازاده تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف این هیات امنا تصمیم گیری در مورد تعداد و نوع فرش هایی است که شایستگی حضور و نمایش در موزه را دارند و به نظر من به عنوان مثال به جای ۵۰ فرش عادی و معمولی، موزه باید یک فرش خاص و انحصاری با مکانیزم های مناسب جایگزین کند که افتخار موزه و فرش دستباف ایران باشد.

موزه فرش مکان مقدسی است که پلی بین گذشته، حال و آینده فرش ایجاد می کند/

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که دولت در حمایت از فرش دستباف ایران می تواند انجام دهد این است که با اختصاص یک بودجه قابل توجه در حدود چند صدمیلیون دلار نفیس ترین و فاخرترین فرش های دستباف ایرانی را از مراکز مهم هنری جهان از جمله نیویورک، لندن و وین جمع آوری و خریداری کرده و در اختیار موزه فرش قرار دهند. این کار نه تنها موجب ارتقای جایگاه فرش دستباف ایران می شود بلکه تبلیغ خیلی خوبی برای توسعه فروش آن در بازار بین المللی است و همینطور سرمایه گذاری بسیار هوشمندانه ای خواهد بود زیرا این فرش های نفیس در دنیا بی نظیر و منحصربفرد هستند و قیمت آنها در طول زمان به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد.

موزه فرش مکان مقدسی است که پلی بین گذشته، حال و آینده فرش ایجاد می کند/

میرزازاده در پایان گفت: خوشبختانه مسوولان موزه فرش ایران ظرف یکی دوسال اخیر ابتکارات و برنامه های خوبی را از جمله برگزاری کارگاه و نشست های تخصصی و جشنواره های معرفی فرش های برگزیده اجرا کرده اند که تعامل بیشتری را با خانواده و جامعه فرش ایجاد کرده است که مورد تقدیر و ستایش اینجانب است و البته تدوام این اقدامات و مشارکت خانواده فرش، چراغ این مکان مقدس را نورانی تر از قبل خواهد کرد که در نهایت همه ذینفعان فرش از آن منتفع خواهند شد.

گفتنی است رویداد «جلای گنجینه فرش ایران» از روز شنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۲ آغاز شده و بمدت ۸ هفته ادامه می یابد. این رویداد در طول هفته در روزهای شنبه، یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعداز ظهر انجام می شود.

روابط عمومی موزه فرش ایران از علاقمندان دعوت کرد با موزه فرش ایران و شماره تلفن ۸۸۹۶۲۷۰۳، ۸۸۹۶۷۷۰۷  و یا شماره  ۰۹۹۶۱۳۰۹۳۹۶  روی نرم افزار واتس آپ و یا ایتا تماس بگیرند تا بعد از رعایت دستورالعمل های موزه در این رویداد مشارکت نمایند.