قیمت دلار ریخت/ اعلام کف جدید قیمت در بازار ارز

سیگنال صعودی درهم کور شد و هرات زیر پای بازار ارز را خالی کرد.

سیگنال صعودی درهم کور شد و هرات زیر پای بازار ارز را خالی کرد.

بازار از درهم دبی سیگنال صعودی دریافت کرد اما در ادامه با از دست رفتن کف قیمت دلار هرات ریزشی شد. دلار تهران حدود ۸۰۰ تومان ریخت تا هرچه روز قبل درو کرده بود را پس بدهد. کف ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان هرات از این جهت مهم است که معامله‌گران اعتقاد دارند می‌تواند مسیر آتی داد و ستد را معین کند. در صورت تثبیت زیر این سقف، فروشنده برنده‌ است و در حالت معکوس، خریدار.

در معاملات یکشنبه دلار سه بار به این سطح برخورد کرد و در نهایت بار سوم، کف حمایتی از دست رفت تا هرات با خودش بازارهای دیگر را به زیر بکشد. این اتفاق برای بسیاری از معامله‌گران قابل پیش‌بینی بود چونکه اعتقاد داشتند بازار وارد فاز اصلاحی می‌شود، از دید آن‌ها بازار باز هم در مسیر اصلاح قدم برمی‌دارد، به همین دلیل شناسایی کف قیمتی، بحث اول بازار یکشنبه برای معامله‌گران بود. تقریبا بخش زیادی از معامله‌گران مدعی‌اند نرخ ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان سطح حمایتی مهمی برای بازار ارز به حساب می‌آید.

قیمت دلار سهمیه‌ای نیز در معاملات یکشنبه بالا رفت تا فاصله سه میلیون تومانی شکاف دو بازار به شدت کاهش پیدا کند. مابه‌التفاوت این شکاف به حدود یک سوم روزهای قبل رسید، این اتفاقم موجب شد با وجود اینکه میزان خرید سهمیه‌ای افزایش داشت اما میزان اقبال آن در بازار آزاد، کاهش محسوسی داشته باشد.

در بازار به شدت این گمانه تقویت شده که بازارساز از طریق دوبی درحال تزریق درهم است، بسیاری تصور می‌کنند اگر افزایش قیمتی هم رخ دهد با هدف فروش در سقف و نقره‌داغ کردن معامله‌گران در بازار پس از ریزش قیمت‌هاست.

در بازار سکه نیز نرخ این فلز گرانبها نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان کاهش داشت که در ۱۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد. معامله‌گران به یک نکته درمورد روند سکه داشتند و آن اینکه بین معاملات شبانه چهارشنبه و ‌صبح پنجشنبه یک گپ ایجاد شده و بازار می‌تواند تا آنجا پایین بیاید و به روند برگردد. از دید آن‌ها این گپ بین ۱۴ میلیون ۷۰۰ تا ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ایجاد شده است.

معامله‌گران در روز یکشنبه یک محاسبه جالبی داشتند؛ به گفته آن‌ها بسته صد دلاری از ابتدای سال تا الان ۸۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. محاسبات اکوایران نشان می‌دهد رقم صحیح ۵۰ میلیون است، اما این محاسبه بیانگر جریان انتظارات در بازار است، نکته‌ای که بازارساز باید به آن توجه داشته باشد.