فیبر نوری های‌وب در شهرهای استان ایلام در دسترس قرار گرفت

ساکنین شهرهای ایلام می‌توانند با استفاده از سرویس فیبر نوری های‌وب، اینترنت پرسرعت تا 1000 مگابیت بر ثانیه را تجربه کنند. سرویسی که هزینه خرید مودم و راه‌اندازی اولیه آن به صورت اقساطی از مشترک دریافت می‌شود.

پروژه توسعه فیبر نوری های‌وب با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که با عنوان «آذرخش» در استان ایلام کلید خورده بود، به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. برای این مهم بیش از ۴۰۰ کیلومتر فیبرکشی انجام شده و قرار است تا پایان تابستان این سرویس در اختیار مردم تمام شهرهای ایلام قرار گیرد.

 

«محسن رائیجی»، معاون بازاریابی و فروش های‌وب اعلام کرد که ساکنین شهرهای استان ایلام از طریق درگاه‌های ارتباطی این شرکت همچون سایت و تماس تلفنی یا از طریق نمایندگان استانی، می‌توانند نسبت به خریداری و راه‌اندازی سرویس فیبر نوری های‌وب اقدام کنند.

به‌‌گفته وی امکان پرداخت اقساطی هزینه اولیه این سرویس که شامل مودم و راه اندازی اولیه است، وجود دارد. مشترکین می‌توانند با دریافت اعتبار آنلاین که فرایندی غیرحضوری دارد، سرویس فیبر نوری خود را به صورت قسطی و بدون نیاز به پرداخت یکجای هزینه، دریافت کنند.

پروژه فیبر نوری های‌وب

بیش از ۴۰۰ کیلومتر فیبرکشی برای خدمات دهی بهتر به مردم

«حمید جواهری»، معاون توسعه و نگهداری شرکت های‌وب اعلام کرد برای ارائه سرویس فیبر نوری، ۱۶۷ کیلومتر حفاری زمینی و ۲۷۱ کیلومتر نیز فیبرکشی هوایی صورت گرفته است: «فیبرکشی هوایی از روی دیوار و تیرهای ایجاد شده بود.»

به گفته وی این شرکت در شهر ایلام ۱۹ رک OLT و در کل استان بالغ بر ۱۰۸ رک OLT احداث کرده است. این رک‌ها وظیفه ارسال و دریافت سیگنال نوری با صدها یا هزاران مشترک را به عهده دارند.

۱۱۰۰ دستگاه/روز استفاده از ماشین آلات استان، احداث ۷۱۸ هندل هول (حوضچه پیش ساخته) و نصب و کابل کشی ۴۹۱ عدد DP3 که لایه دسترسی ۳۰۰ متری منزل مشترک است از دیگر آمارهای اجرای پروژه فیبر نوری های‌وب است.

اما چرا وزارت ارتباطات و اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت به سراغ پروژه گسترش فیبر نوری رفته‌اند؟ جواهری در پاسخ به این سؤال گفت: «شبکه مسی محدودیت پهنای باند و سرعت برای هم مشترکین خانگی و هم شبکه داخل شهری ایجاد کرده بود.»

چندی پیش شرکت داده گسترعصر نوین (های‌وب) پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی موسوم به UNSP را دریافت کرد. پروانه‌ای که با رفع انحصار از پروژه فیبر نوری، بیش از پیش موجب توسعه فیبر نوری در سراسر ایران خواهد شد.

با ارائه سرویس فیبر نوری (FTTH) امکان دسترسی با کیفیت بالا و هر چه بهتر و سریع‌تر به اینترنت پرسرعت فراهم خواهد شد.