سرمایه‌دار روس: جنگ اوکراین پایان پوتین را رقم می‌زند

میخائیل خودورکوفسکی، یک سرمایه‌دار روسی ساکن تبعید که زمانی به عنوان ثروتمندترین مرد در روسیه مطرح بود، گفت حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین منجر به این شده که شانس وی برای باقی ماندن در قدرت "به میزان چشمگیری" کاهش یابد.

ایسنا نوشت: میخائیل خودورکوفسکی، یک سرمایه‌دار روسی ساکن تبعید که زمانی به عنوان ثروتمندترین مرد در روسیه مطرح بود، گفت حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین منجر به این شده که شانس وی برای باقی ماندن در قدرت “به میزان چشمگیری” کاهش یابد.

میخائیل خودورکوفسکی در مصاحبه با سی.ان.ان بیان کرد: “متقاعد شده‌ام که زمان چندانی برای ولادیمیر پوتین باقی نمانده است. شاید یک سال، شاید سه سال. امروز ما دیگر همچون یک هفته پیش فکر نمی‌کنیم که او یک دهه دیگر در قدرت باشد.”

خودورکوفسکی سابقا مدیرعامل شرکت بزرگ نفتی روسی یوکوس بوده و این سمت موقتا در سال ۲۰۰۳ او را ثروتمندترین مرد روسیه با ثروت خالصی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار ساخت. در سال ۲۰۰۱، او ابتکار عملی در حوزه دیپلماسی تحت عنوان “روسیه باز”‌ را تأسیس کرد که بعداً توسط مقامات روسیه تعطیل شد.

خودورکوفسکی پس از متهم شدن به کلاهبرداری و فرار مالیاتی در سال ۲۰۰۵ به ۹ سال زندان محکوم شد و بعداً توسط پوتین مورد عفو قرار گرفت و یک سال زودتر از موعد مجازاتش در سال ۲۰۱۳ از زندان آزاد شد.

خودورکوفسکی آن حکم حبس خود را دارای انگیزه سیاسی دانست. بر اساس یک گزارش سال ۲۰۱۰ رویترز، نخست وزیر سابق دولت پوتین شهادت داده بود که کرملین به سبب این که خودورکوفسکی به تامین مالی حزب مخالف این دولت پرداخته دستور به دستگیر کردن وی داد.

اکنون این تاجر در لندن زندگی می‌کند و به عنوان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان پوتین شناخته می‌شود. خودورکوفسکی در مصاحبه خود باسی‌.ان.ان تاکید کرد، پوتین “دشمن شخصی” او و همچنین “دشمن نوع بشر” است.

تعدادی از میلیاردرهای روسی در یک هفته گذشته به شکلی مشابه حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده‌اند.