دبیرکل ناتو: پوتین مرتکب اشتباهی بزرگ و استراتژیک شد

دبیرکل ناتو، حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین را یک "اشتباه بزرگ و اشتباهی استراتژیک" خواند و افزود به موجب این حمله و در آینده با اضافه شدن سوئد و فنلاند به ناتو، این ائتلاف نظامی به سمت شرق گسترش خواهد یافت.

ایسنا نوشت: دبیرکل ناتو، حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین را یک “اشتباه بزرگ و اشتباهی استراتژیک” خواند و افزود به موجب این حمله و در آینده با اضافه شدن سوئد و فنلاند به ناتو، این ائتلاف نظامی به سمت شرق گسترش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری هیل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مجمع جهانی اقتصاد “داووس” تصریح کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با حمله به اوکراین می‌خواست “نفوذ ناتو را کاهش دهد” اما به موجب این جنگ و با اضافه شدن فنلاند و سوئد به ناتو در آینده، “این ائتلاف به سمت شرق گسترش” خواهد یافت.

وی طی این کنفرانس افزود: من درخصوص احساسات او گمانه‌زنی نخواهم کرد اما پوتین یک اشتباه بزرگ و اشتباهی استراتژیک را مرتب شد. او تصور می‌کرد که می‌تواند موجب جلوگیری از گسترش ناتو به سمت شرق شود اما اکنون دریافته است که ناتو قرار است، گسترش یابد.

دبیرکل ناتو در ادامه سخنرانی خود مدعی شد که روسیه در تصرف سرزمین‌های کلیدی اوکراین با “شکست” مواجه شده است و خروج نیروهای روسی از منطقه کی‌یف خود بیانگر این است.

وی افزود: «هدف پوتین، تصرف کی‌یف بود تا درنتیجه بتواند کنترل کشور را به دست بگیرد اما وی در نهایت مجبور شد تا نیروهای خود را از این منطقه خارج کند. من نتیجه این جنگ را پیش‌بینی نمی‌کنم؛ یعنی هیچکسی نمی‌تواند چنین کاری بکند اما روسیه موفق نشد به اهدافش در اوکراین دست یابد.»

ولادیمیر پوتین در تاریخ ۲۴ فوریه حمله به اوکراین را با هدف “نازی زدایی” و جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرد؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را “عملیات ویژه نظامی” نامیده است و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی نسبت به این مسئله نشان دهد و “شدیدترین تحریم‌ها” را علیه روسیه اعمال کند.