جایزه‌ای برای بهترین بافنده فرش ایرانی

جمعی از فعالان فرش با برگزاری نمایشگاهی 5 روزه از فرش ایرانی در کاخ نیاوران، به بهترین بافنده فرش سه سال گذشته جایزه اهدا می‌کنند.

جمعی از فعالان فرش با برگزاری نمایشگاهی ۵ روزه از فرش ایرانی در کاخ نیاوران، به بهترین بافنده فرش سه سال گذشته جایزه اهدا می‌کنند. آنها در نشست خبری می‌گویند قصد دارند اهدای جایزه را با هدف شناسنامه‌دار کردن فرش ایرانی، آنقدر ادامه بدهند که به اسکار فرش ایران تبدیل شود.
کاخ نیاوران به مدت ۵ روز میزبان نمایشگاهی از فرش‌های ایرانی خواهد بود تا منزلت، اصالت و شفافیت این حوزه را به نمایش بگذارد. در این نمایشگاه شرایط اسفبار صادرات فرش ایران مورد تأکید قرار گرفت.
عبدالحسین قاسم‌نژاد (دانش‌آموخته فرش دستباف) با اشاره به آنکه فرش ایرانی این روزها به دلایل مختلف جایگاه اصلی خود را از دست داده، گفت: به دلیل فعال نبودن در حوزه کپی‌رایت، طرح‌های ایرانی از طرح خشتی یا قابی و ماهی گرفته تا طرح‌های اصیل ایرانی توسط سایر کشورها همچون هند و چین کپی و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود اما ایران نتوانسته در حوزه قیمت با آنها برابری کند از این رو درصدد کاهش کیفیت برآمده که در نهایت اصل کار را زیر سؤال برده است.
او گفت: باید بتوانیم اصالت فرش را به آن بازگردانیم و این امر نیازمند شفاف‌سازی و اصالت‌سنجی است.
محمدرضا رشتی‌زاده (تولیدکننده فرش) نیز با اشاره به آنکه صادرات فرش ما از ۲ میلیارد دلار در سال‌های گذشته به زیر ۵۰ میلیون دلار در سال‌های اخیر رسیده، گفت: مقصر، ما تولیدکنندگان هستیم. بازار فرش دنیا در زمانی که ما ۲ میلیارد دلار صادرات داشتیم گردش مالی ۴۲۰۰ میلیارد دلاری داشت و اکنون این گردش مالی به ۲ میلیارد دلار رسیده و این ما هستیم که جایگاهمان را خالی کرده‌ایم. او با تأکید برآنکه فرش ایران نیازمند بازیابی جایگاه جهانی خود است، گفت: استارتاپ «ایران گره» اصالت، شفافیت و منزلت را مد‌نظر دارد و نمایشگاه پرشیتاک و گره طلایی در واقع اسکاری برای فرش است چراکه نقد و معرفی هنرمندان فرش را کم داریم. باید بتوانیم ارزش هنرمندان را بالا ببریم و به آنها جایزه دهیم و معرفی‌شان کنیم. فعالان حوزه فرش داوران این جایزه هستند. فرش‌هایی که در طول سال تولید شده و طراحانی که طی ۳ سال گذشته اثر خلق کرده‌اند مورد داوری قرار می‌گیرند و تقدیر می‌شوند.
رشتی‌زاده گفت: از امسال تصمیم گرفتیم از اول سال فراخوان را اعلام کنیم تا بتوانیم بهترین بافنده ۳ سال اخیر را شناسایی و معرفی کنیم. پلتفرم «ایران‌گره» را نیز طراحی کردیم که در آن می‌توان فرش‌ها را شناسنامه‌دار کرد. همچنین بر آن هستیم تا در قیمت و ارزش فرش شفاف‌سازی کنیم. از این‌رو درصدد برگزاری نمایشگاه فرش برآمدیم تا افتخار ما ایرانی‌ها که همان فرش است را به نمایش بگذاریم.
به گفته او، زمانی افراد برای نگه‌داشتن ارزش پولشان فرش می‌خریدند اما اکنون الماس و حتی ماشین ۲۰۶ می‌خرند. فرش بازار دست‌دوم خود را از دست داده و نیاز است تا ارزش فرش و هنرمندان دخیل در حوزه فرش از طراح گرفته تا رنگرز و بافنده و… ارزش واقعی خود را به‌دست آورند.
زهرا شوندی (دانش‌آموخته مدیریت فرش) نیز گفت: معرفی هنر و فرهنگ ایرانی در گذر زمان قرار است در رویداد پرشیتاک ارائه شود و آثار اصیل هنری از فرش دستباف گرفته تا صنایع‌دستی و حتی هنرهای تجسمی به نمایش گذاشته شود. هنر چیدمان به کار گرفته خواهد شد و فرش در کنار مجسمه و تابلو فضاسازی می‌شود. آثار تک و منحصربه‌فرد در این نمایشگاه چیدمان خواهد شد. این رویداد از ۵ اسفند به مدت ۵ روز در کاخ نیاوران برگزار می‌شود. او گفت: اصالت، منزلت و شفافیت در ارائه آثار اهمیت دارد. فرش‌های به نمایش درآمده دارای شناسنامه هستند. حدود ۵۰ فرش برای نمایش داریم اما با توجه به محدودیت فضا تعداد کمتری به نمایش گذاشته می‌شود. برخی از فرش‌ها برای فروش گذاشته می‌شود. حضور هنرمندانی از جمله بیگدلی، حقیقی، هروی و برگزاری کارگاه از دیگر برنامه‌های جنبی این نمایشگاه خواهد بود.

گفتنی است که شرکت توسعه گردشگری و کاخ نیاوران حامیان مالی این رویداد هستند.