ایمیل جنجالی زاکربرگ به کارمندان گوگل!

مارک زاکربرگ در تلاش است با ارسال ایمیل به پژوهشگران ارشد هوش مصنوعی گوگل، آن‌ها را در متا استخدام کند.

مارک زاکربرگ در تلاش است با ارسال ایمیل به پژوهشگران ارشد هوش مصنوعی گوگل، آن‌ها را در متا استخدام کند.

تلاش برای استخدام نیروهای بااستعداد در حوزه‌ی هوش مصنوعی، رقابتی جدید میان شرکت‌های بزرگ تشکیل داده است. ظاهرا وضعیت به حدی جدی است که مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، شخصا به برخی از کارمندان تیم گوگل دیپ‌مایند ایمیل زده و از آن‌ها خواسته است به پروژه‌ی هوش مصنوعی متا ملحق شوند.

خبرگزاری اینفورمیشن به نقل از دو منبع آگاه می‌نویسد که مارک زاکربرگ در ایمیل به کارمندان ارشد دیپ‌مایند، به آن‌ها درباره‌ی اهمیت هوش مصنوعی برای متا گفته است تا استعدادهای شاغل در گوگل را برای پیوستن به شرکت خودش ترغیب کند.

سایر اقداماتی که متا برای استخدام پژوهشگران هوش مصنوعی انجام داده، شامل چشم‌پوشی از مصاحبه‌ی شغلی و پیشنهاد مستقیم شغل به افراد باسابقه است. متا همچنین برای جلوگیری از انتقال کارمندانش به شرکت‌های دیگر، تصمیم گرفته است دستمزد آن‌ها را افزایش دهد.

این‌که زاکربرگ به‌عنوان مدیرعامل متا و یکی از ثروتمندترین افراد جهان شخصا وظیفه‌ی استخدام نیروها را برعهده بگیرد، اتفاقی به‌شدت غیرمعمول محسوب می‌شود، اما نادر نیست.

هوش مصنوعی ترند اول حوزه‌ی فناوری است و شرکت‌های زیادی به‌دنبال نیروهای مستعد در این حوزه می‌گردند، اما تعداد متخصصان هوش مصنوعی کمتر از حد تصور است. اواخر سال گذشته گفته شد یکی از بزرگ‌ترین کنفرانس‌های یادگیری ماشین ۲۰۲۳ اساسا تلاشی برای استخدام نیرو بوده است.

مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی Perplexity مدتی پیش در مصاحبه‌ای جنجالی گفت: «تلاش کردم یک پژوهشگر بسیار ارشد را از متا به خدمت بگیرم؛ می‌دانید او به من چه گفت؟ گفت هر زمان که ۱۰٬۰۰۰ پردازنده‌ی گرافیکی H100 داشتی، با من تماس بگیر.»

H100 پرقدرت‌ترین گرافیک انویدیا با تمرکز بر هوش مصنوعی است که قیمت بسیار بالایی دارد و تهیه‌ی آن بسیار دشوار است. شایعه‌ها می‌گویند که متا در پی تهیه‌ی بیش‌از ۳۴۰٬۰۰۰ تراشه‌ی گرافیکی H100 است تا هوش مصنوعی را به‌صورت گسترده وارد فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ کند.

محمد آوخ