آیا قانونی شدن مصرف مواد مخدر می‌تواند به مبارزه علیه آسیب‌های اعتیاد کمک کند؟

به‌نظر می‌رسد عملکرد کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد موسوم به ماده ۱۶ چندان موفقیت‌آمیز نبوده و حالا گروهی از کارشناسان در مقابل آن ایده خانه امن مصرف را مطرح می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد عملکرد کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد موسوم به ماده ۱۶ چندان موفقیت‌آمیز نبوده و حالا گروهی از کارشناسان در مقابل آن ایده خانه امن مصرف را مطرح می‌کنند.

گاهی افراد چنان در چرخه‌ی بازتولید آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند که ناغافل متوجه می‌شوند تبدیل به مصرف کننده ته خطی انواع مخدرها و سرگردان پاتوق‌های مصرف شده‌اند. مسئله‌ای که سال‌هاست برای مقابله با آن در کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد موسوم به ماده شانزده هزینه‌های زیادی برای کمک به این افراد انجام می‌شود، کمپ‌هایی که به‌نظر می‌رسد فایده‌ای نداشته‌اند طوری‌که این قبیل افراد دارای اعتیاد بعد از خروج از آن‌ها یک‌بار دیگر به دل همان پاتوق‌ها پناه می‌برند، چراکه به‌تعبیر سپیده علیزاده، مدیر موسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت واقع در پارک شوش: «ما زیرساخت‌هایی نداریم که افراد در بهبودی طولانی مدت باقی بمانند.»

علیزاده درخصوص راهکار مقابله با اعتیاد به‌ویژه درباره معتادان کارتن‌خواب، با طرح ایده‌ی «خانه امن مصرف» به خبرآنلاین می‌گوید:«تا وقتی ما حقوق آدم‌های مصرف کننده مواد مخدر را به‌رسمیت نشناسیم و انگ غیرقانونی بودن به اقدام آن‌ها بزنیم طوری‌که سبب طرد آن‌ها از جامعه شویم ماجرای فعلی مواد مخدر ادامه خواهد داشت. اگر به‌شکل قانونی در مراکز کاهش آسیب اتاق‌های امن مصرف وجود داشته باشد حداقل این است که فرد در مکان‌های عمومی مخدر مصرف نمی‌کند. کمک دیگری که این روش دارد این است که لازم نیست فرد دارای اعتیاد شبانه‌روز در چرخه‌ی تهیه مواد مخدر باشد، یعنی به این فکر نیست که صد تومانِ امروز را برای خریدن مواد چگونه تهیه کند، یا باید ضایعات جمع کند، یا باید مرتکب جرم شود، تن فروشی کند و به هر طریقی پول مواد را تهیه کند، بنابراین با اتاق امن مصرف از این وضعیت خارج می‌شود. شاید این مسئله سبب ترک دائمی اعتیاد نشود، اما حداقل آسیب‌های بعدی اعتیاد را کاهش می‌دهد، ما می‌توانیم در این مسیر کمک کنیم آن‌ها مریض نشوند و دیگران را مریض نکنند.»