پایان هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم کن؛ شب درخشش «ارزش احساسی» و «رستاخیر» در ساحل فرانسه/دومین نخل طلای ایران
در مراسمی با حضور چهرههای سرشناس سینما و در فضایی پرشور در ساحل کوت دازور، ژولیت بینوش، بازیگر سرشناس فرانسوی و رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵، اختتامیه یکی از جنجالیترین و پرخبرترین دورههای این رویداد بینالمللی را هدایت کرد؛ دورهای که هم در انتخاب آثار و هم در واکنشها، بحثبرانگیز و متفاوت ظاهر شد.
هفتاد و هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن، شامگاه شنبه ۲۴ مه (۴ خرداد) با معرفی برندگان نخل طلا و دیگر جوایز اصلی به کار خود پایان داد؛ مراسمی باشکوه که در سالن لومیر کاخ جشنواره شهر کن برگزار شد و چهرههای سرشناس سینمای جهان از جمله بازیگران، کارگردانان، منتقدان و تهیهکنندگان، در آن حضور داشتند.
این دوره از جشنواره از سه شنبه ۱۳ مه(۲۳ اردیبهشت) کار خود را آغاز کرد و ۲۲ فیلم در بخش مسابقه اصلی با یکدیگر رقابت کردند. هیئت داوران به ریاست ژولیت بینوش در حالی برندگان جوایز را اعلام کردند که آثار جشنواره امسال تنوع موضوعی و ساختاری بسیاری داشتند. از فیلم اولیها مثل اسکارلت جوهانسون و کریستین استورات، تا بازیگرانی مثل جنیفر لارنس، رابرت پتینسون، دنزل واشنگتن و پدرو پاسکال که پس از مدتی فاصله از فضای کن با آثار چشمگیری برگشتند فضای امسال جشنواره پرهیجان تر از سال های پیش جلو رفت.
از جمله فیلمهایی که توجه منتقدان را در طول جشنواره به خود جلب کردند میتوان به «[نام چند فیلم مهم]» اشاره کرد که در رسانههای معتبر بازتاب گستردهای داشتند.
ده روز در کن؛ نبض سینمای جهان در ساحل فرانسه
ده روز گذشته در کن، فراتر از نمایش فیلمها، صحنهای برای تلاقی دغدغههای معاصر سینما و جامعه جهانی بود. از نمایش آثار جسورانه و زنمحور گرفته تا گامهای پررنگ فیلمسازان نوظهور از آسیا و آفریقا، همه چیز حکایت از نسلی دارد که دیگر به قواعد سنتی بسنده نمیکند.
فیلمهایی با ساختارهای تجربی، روایتهایی از خشونت پنهان در روابط خانوادگی، بحران اقلیمی و رنجهای انسانی در مرزهای مهاجرت، این دوره از جشنواره را تبدیل به آیینهای از دردها و دلهرههای جهان امروز کرده بود.
حضور پررنگ زنان، چه در پشت دوربین و چه در داستانها، یکی از نشانههای بارز امسال بود؛ همراه با قدرتنمایی فیلمسازانی که سینما را نه بهعنوان سرگرمی، بلکه ابزاری برای گفتوگو، اعتراض و اندیشیدن میدانند. در روزهای گذشته، صدای خنده، سکوت عمیق، ایستادنهای طولانی بعد از نمایش فیلمها و تشویقهای ممتد، همگی نشانههایی از یک تجربه مشترک انسانی بودند که کن ۲۰۲۵ را به یکی از تأثیرگذارترین دورههای اخیر بدل ساخت.
جشنواره امسال از همان ابتدا با اعلام ممنوعیت برهنگی روی فرش قرمز و بیانیه ۳۸۰ بازیگر در محکومیت سکوت مقابل جنایات غزه با حواشی سیاسی و اجتماعی کار خود را آغاز کرد و با لحظاتی مثل درگیری دنزل واشینگتون با عکاسان، حضور فعال سیاسی مدافع فلسطین، جولین آسانژ روی فرش قرمز پس از آزادی از زندان، ترسیدن شدید و بامزه اما استون از یک زنبور مزاحم هنگام عکاسی و احساساتی شدن واکین فینیکس موقع تشویق طولانی فیلمشان ادامه پیدا کرد.
در میان ۲۲ فیلم حاضر در بخش اصلی جشنواره اما، چند اثر بیش از دیگران توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کردند. از جمله این فیلمها میتوان به «مردی که از قایق نجات پرید» ساخته یورگوس لانتیموس، «خانه» به کارگردانی هیروکازو کورئیدا، «آرام باش» از نادین لبکی، و «چهار دختر» به کارگردانی کوثر بن هنیه اشاره کرد. این آثار به واسطه نگاه متفاوت، روایتهای انسانی و اجراهای قابلتوجه در مرکز توجهها قرار گرفتند.
با همه اینها، سرآخر نشستها، انتقادها و تشویق ها طولانی به ایستگاه پایانی رسیدند و نوبت به اعلام برنده ها رسید.


جوایز اصلی جشنواره ۲۰۲۵ به شرح زیر اعلام شد:
هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن به ریاست ژولیت بینوش در نهایت فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی را شایسته دریافت نخل طلای بهترین فیلم دانست.
جایزه بزرگ
«ارزش احساسی»، به کارگردانی یواخیم ترییر
بهترین بازیگر زن
«نادیا ملیتی»، دختر آخر
بهترین کارگردانی
کلبِر مندونسا فیلیو، «عامل مخفی»
جایزه هیأت داوران – مشترک
«سیرات»، به کارگردانی الیور لَکس
«صدای سقوط»، به کارگردانی ماشا شیلینسکی
بهترین فیلمنامه
ژان-پیر و لوک داردن، «مادران جوان»
بهترین بازیگر مرد
«واگنر مورا»، عامل مخفی
جایزه ویژه
«رستاخیز»، به کارگردانی بی گان
دوربین طلایی (بهترین فیلم اول جشنواره)
«کیک رئیسجمهور»، به کارگردانی حسن هادی از عراق
تقدیر ویژه دوربین طلایی
«سایه پدرم»، به کارگردانی آکینولا دیویس جونیور
نخل طلای فیلم کوتاه
«خوشحالم که حالا مردهای»، به کارگردانی توفیق برهوم
تقدیر ویژه فیلم کوتاه
«علی» به کارگردانی عدنان الراجیو
جوایز بخش نگاه نو (Un Certain Regard)
در بخش نوعی نگاه، جایزه اصلی به فیلم «داستان سلیمان» ساختهی بوراما توریه رسید. جایزه هیئت داوران به «سگ سیاه» از گو یی، جایزه بهترین کارگردانی به روبرتو مینیرو برای «بذر انجیر مقدس»، و جایزه آزادی به «نوره» ساختهی توفیق العیبی تعلق گرفت.
یکی از نکات قابل توجه این دوره، حضور پررنگ فیلمسازان زن و نسل جوان در میان نامزدها و برندگان بود. همچنین موضوعات انسانی، اجتماعی و سیاسی در بسیاری از آثار دیده میشد که نشان از جهتگیری آگاهانه سینمای معاصر دارد.
جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ در حالی به کار خود پایان داد که بار دیگر جایگاه خود را به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین رویدادهای سینمایی جهان تثبیت کرد؛ جایی که هنر هفتم در ترکیبی از شکوه، رقابت و اندیشه، تجلی مییابد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0