ماجرای ورود دو فروند هواپیمای ایرباس به ایران‌ایر / خرید این دو هواپیما چقدر برای وزارت راه هزینه داشه است؟

ورود دو فروند هواپیمای ایرباس A۳۳۰ به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، گامی مهم در مسیر به‌روزرسانی صنعت هوایی کشور تلقی می‌شود.

ورود دو فروند هواپیمای ایرباس A۳۳۰ به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، گامی مهم در مسیر به‌روزرسانی صنعت هوایی کشور تلقی می‌شود.

در شرایطی که ناوگان هوایی کشور به شدت نیازمند نوسازی است، ورود دو فروند ایرباس A۳۳۰ به ایران‌ایر بحث‌برانگیز شده است.

فارس در خبری نوشت: حالا در فضای رسانه‌ای شبهاتی در مورد خرید این دو هواپیما دست به دست می‌شود.

برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که این هواپیماها از طریق تهاتر نفت با یک شرکت چینی تأمین شده‌اند و در قرارداد تهاتر با نفت، قیمتی در حدود ۱۱۶ میلیون دلار برای هر فروند منظور شده است. طبق این ادعا ارزش این هواپیماها در بازار جهانی کمتر از ۳۰ میلیون دلار بوده است.

البته رسانه منتشر کننده این محتوا تاکنون سندی برای این ادعا ارائه نکرد.

از طرفی به گفته فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گویا خرید این دو فروند هواپیما برای وزارت راه بیش از ۵۰ میلیون دلار هزینه داشته؛ رقمی که اختلافی معنادار با عدد ادعایی ۱۱۶ میلیون دلاری دارد و نشان می‌دهد قیمت نهایی ممکن است شامل هزینه‌های جانبی مانند انتقال، تعمیر، قطعات یدکی و پشتیبانی فنی بوده باشد.

یک مقام آگاه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: عدد منتشرشده در برخی گزارش‌ها مبنی بر پرداخت ۱۱۶ میلیون دلار برای خرید هر فروند هواپیمای ایرباس A۳۳۰ از سوی ایران، صحت نداشته و از اساس کذب است.

وی با اشاره به این که فرآیند خرید این دو فروند هواپیما با نظارت دقیق کارشناسی انجام شده، گفت: این دو هواپیما به همراه ۴ دستگاه موتور اضافه، با تأیید کارشناسان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و اخذ نظر کارشناسی رسمی دادگستری خریداری شده‌اند.

طبق ادعای این منبع آگاه، چنانچه مدعیان عدد ۱۱۶ میلیون دلاری توانایی خرید و انتقال هواپیمای ایرباس A۳۳۰ با قیمت ۳۰ میلیون دلار را دارند، بهتر است به‌جای انتشار ادعاهای غیرواقعی، نسبت به انجام این اقدام در عمل پیش‌قدم شوند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که ناوگان هوایی کشور سال‌هاست با مشکل فرسودگی مواجه است و تأمین هواپیماهای پهن‌پیکر، به ویژه در پروازهای بین‌المللی، یکی از نیازهای فوری ایران‌ایر بوده است.

کارشناسان معتقدند که اگرچه شفافیت در معاملات بین‌المللی ضروری است، اما فشار تحریم‌ها، عملاً راهی جز روش‌های غیرمتعارف برای تأمین ناوگان باقی نگذاشته است.

با این حال انتظار می‌رود سازمان هواپیمایی کشوری و نهادهای نظارتی با شفاف‌سازی دقیق‌تری درباره نحوه اجرای این قرارداد و شرایط تهاتر، ضمن پاسخگویی به افکار عمومی، از ایران‌ایر و صنعت هوانوردی کشور در برابر حواشی غیرضروری دفاع کنند.

به منظور بررسی این مسئله، برای شفاف‌سازی موضوع پیش آمده با روابط عمومی ایران‌ایر چندین بار ارتباط برقرار کرد اما تاکنون مسئول موردنظر پاسخی نداده است.