یک عارضه مهم و کمتر گفته شده ناشی از کووید١٩؛ از علائم تا درمان

همه‌گیری فعلی کووید-۱۹ یک وضعیت خاص و نادر است.

همه‌گیری فعلی کووید-۱۹ یک وضعیت خاص و نادر است. این بیماری می‌تواند سلامت افراد را از نظر جسمی و همچنین روانی تحت تأثیر قرار دهد؛ که در زمینه سلامت روان، بسیاری از افراد واکنش‌های ناشی از استرس، اضطراب و افسردگی را تجربه خواهند کرد.

تا همین اواخر پیامدهای روانی ناشی از بیماری کرونا مشخص نبود. اما مطالعه جدیدی روی پرونده سلامت ۶۹میلیون نفر نشان داد که عفونت کووید-۱۹ خطر ابتلا به اختلالات روانپزشکی، زوال عقل یا بی‌خوابی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مبتلایان به اختلالات روانپزشکی ۶۵ درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کووید-۱۹ بودند که ممکن است به عوامل رفتاری، سبک زندگی (مانند سیگار کشیدن)، التهاب یا داروهای روانپزشکی مرتبط باشد. این اولین مطالعه گسترده‌ای است که نشان می‌دهد که بیماری کرونا ریسک ابتلا به اختلالات روانپزشکی را افزایش می‌دهد.

در فرهنگ لغت “افسردگی” حالتی گذرا از سستی، دلسردی و غم تعریف شده است و می‌تواند به طرق مختلف جسمی و روانی ظاهر شود و شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

علائم افسردگی

افسردگی می‌تواند به شکل‌های گوناگون فیزیکی، روانی، عاطفی و رفتاری در هر فرد ظاهر شود:

علائم فیزیکی

سردرد، گرفتگی گردن، مشکلات گوارشی

اختلالات خواب

کاهش اشتها

کسالت و خستگی

علائم روانی و عاطفی

احساس ناامنی و نگرانی

احساس غرق شدن در وقایع و ناتوانی در مواجهه با آنها

منفی‌نگری نسبت به اتفاقات روزمره

احساس ناامیدی، غم و عصبانیت

علائم رفتاری

عدم تمرکز

تحریک‌پذیری، پرخاشگری

گریه

گوشه‌گیری و انزوا

ناتوانی در تصمیم گیری

راه‌های بهبود

علائم استرس، اضطراب و افسردگی در زمینه یک بیماری همه‌گیر بسیار طبیعی هستند و اکثر مردم منابع و توانایی سازگاری با این نوع شرایط را دارند.

در قدم نخست باید به نحوه سازگاری خود با شرایط دشوار تکیه کنید.

آگاهی خود را نسبت به بیماری کرونا و پیامدهای آن افزایش دهید؛ اطلاعات ناکافی و یا متناقض ممکن است اضطراب شما را تشدید کند.

مراقب گزارش‌های خبری هیجانی یا اخباری که از منابع کمتر شناخته‌شده یا مشکوک منتشر می‌شوند، باشید. برای تأیید چنین اطلاعاتی، از منابع رسمی شناخته‌شده کمک بگیرید.

اینکه به اندازه کافی از ویروس کووید-۱۹ و عوارض جانبی آن مطلع باشید، مهم است اما باید بدانید زمانی را که صرف جستجوی اطلاعات و همچنین گوش دادن به گزارش‌های مربوط به این موضوع می‌کنید را می‌بایست تاحدودی محدود کنید چرا که اطلاعات بیش از حد منجر به تشدید واکنش‌های اضطرابی شما و در نتیجه دچار شدن به افسردگی می‌شود.

منبع: quebec / مترجم: الهه جعفرزاده