چرا همه راهها به چین ختم می شود؟/ کسی که به دیدارش می روید،خودش هم مهمان است

قرار است حمید سجادی وزیر ورزش و سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک آخر هفته راهی چین شوند.

اطلاعات نوشت:قرار است حمید سجادی وزیر ورزش و سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک آخر هفته راهی چین شوند.

مقامات ورزشی کشورمان قرار است دیداری با توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) داشته باشند. مشکلات برخی فدراسیون‌ها مانند دوچرخه‌سواری، جودو و ژیمناستیک می‌تواند مهمترین مباحث مقامات ورزشی کشورمان در دیدار با باخ باشد.»

رئیس کمیته بین المللی المپیک نه مقام سیاسی است و نه برای دیدار با وی نیاز به رعایت پروتکل‌های معمول دیپلماتیک است.

به راحتی می‌توان از طریق ایمیل یا اگر نیاز به جلسه حضوری بود با هماهنگی قبلی و حضور در دفتر وی به امور مربوطه رسیدگی کرد.

توماس باخ رئیس تشکیلاتی بین‌المللی است که مستقیم با کمیته ملی المپیک کشورمان و غیر مستقیم با وزارت ورزش ارتباط دارد و وظیفه تشکیلات زیر نظر او رسیدگی به مشکلات فدراسیون‌های ورزشی همه کشورها از طریق کمیته ملی المپیک در مقر این کمیته است نه در حین برگزاری مسابقات المپیک زمستانی!

در چنین رویداد مهمی که او خود میهمان است و تابع برنامه‌ریزی میزبان مسابقات، مسلماً در هتل مستقر خواهد شد و امکان رسیدگی به مشکلات ورزش ما را نخواهد داشت.

محل رسیدگی به مشکلات فدراسیون‌های ورزشی کشورهای عضو کمیته بین‌المللی المپیک ساختمان این کمیته در سوییس است تا توماس باخ بتواند از طریق کارمندان دفتر خود مدارک و اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد. اتفاقی که در چین خواهد افتاد در بهترین حالت، دیدار چند دقیقه‌ای وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک با توماس باخ و خوردن یک فنجان قهوه داغ در لابی هتل یا در محل برگزاری مسابقات خواهد بود.

مشابه چنین سفرها و جلساتی را در گذشته هم داشته‌ایم ولی هیچ خبری از نتیجه در دست نیست زیرا اساساً در این جلسات جز احوالپرسی صحبت دیگری نمی‌شود.

با توجه به اینکه کاروان المپیک زمستانی ما در این مسابقات فقط برای بالا بردن تجربه ورزشکاران در مسابقات حضور خواهد داشت و مدالی کسب نخواهد شد، تنها بهانه‌ای که می‌شد برای توجیه این سفر که حتماً چند نفر همراه هم خواهد داشت آورد، برگزاری جلسه با توماس باخ و صحبت در مورد مشکلات دوچرخه‌سواری، جودو و ژیمناستیک است.