چرا درمان سرطان پرهزینه است؟/ دلیل کمیاب شدن برخی داروها

هرچقدر سرطان زودتر تشخیص داده شود هزینه‌های درمان آن هم کاهش پیدا می‌کند.

هرچقدر سرطان زودتر تشخیص داده شود هزینه‌های درمان آن هم کاهش پیدا می‌کند.

درمان سرطان همیشه یکی از پرهزینه‌ترین درمان‌ها بوده است، دکتر «علی قنبری مطلق» رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت درخصوص چرایی گران بودن درمان سرطان می‌گوید: «دلایل زیادی دارد اما از مهمترین دلایل آن این است که معمولاً برای سرطان درمان‌های جدیدتر کشف می‌شود بنابراین درمان‌ها در ابتدا که وارد بازار می‌شوند هزینه‌بر هستند. البته دلایل دیگری هم دارد. به‌عنوان مثال هرچقدر سرطان زودتر تشخیص داده شود هزینه‌های درمان آن هم کاهش پیدا می‌کند. یکی از دلایلی که سرطان در ایران بیماری پر هزینه است این است که مقداری دیرتر از چیزی که ما انتظار داریم تشخیص داده می‌شود.»

وی درباره تامین داروهای مورد نیاز برای درمان سرطان به خبرآنلاین می‌گوید: «خوشبختانه اکثر داروهای اساسی در ایران موجود و در دسترس است. اما برخی اوقات داروهای جدیدی تجویز می‌شود که ممکن است آن‌ها در دسترس نباشد، البته معمولاً آن‌ها خارج از لیست دارویی ایران هستند. اما داروهایی که در لیست دارویی ما قرار دارند در دسترس هستند. البته این توضیح لازم است که گاهی اوقات ما درخصوص داروهای قدیمی و شایع با کمبود مواجه می‌شویم.»

قنبری مطلق در پاسخ به این پرسش که «علت کمبود این داروهای شایع چیست» بیان می‌کند: «بیشتر مربوط به مدیریت بازار است که باید توسط سازمان غذا و دارو انجام شود تا داروهایی که روتین هستند دچار کمبود نشوند. گاهی داروهای روتین و شایع ممکن است در سبد دارویی خیلی از شرکت‌ها نباشند چراکه آن شرکت‌ها علاقمند هستند که داروهای جدید را تولید کنند، بنابراین در چنین وضعیتی داروهای قدیمی که موثر هم هستند ممکن است در سبد دارویی شرکت‌ها نباشد، سازمان غدا و درو هم در این خصوص برنامه‌هایی دارد تا درباره داروهای قدیمی دچار کمبود نشویم.»