چرا خودروهای شیشه دودی همچنان جریمه می‌شوند؟

رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: از مصوبه هیأت عمومی دیوان نباید سوءبرداشت شود، دیوان تأکید کرده که فاصله سه متری برای تشخیص درست نیست و عدد سه متر باطل شده و جریمه‌ آن به تشخیص افسر است.

فارس نوشت: رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: از مصوبه هیأت عمومی دیوان نباید سوءبرداشت شود، دیوان تأکید کرده که فاصله سه متری برای تشخیص درست نیست و عدد سه متر باطل شده و جریمه‌ آن به تشخیص افسر است.

محمدرضا محمدی امروز در اصفهان با اشاره به رای دیوان عدالت اداری برای خودروها با شیشه دودی اظهار داشت: مصوبه ناجا مقرر کرده بود که معیار مجاز دودی کردن شیشه خودرو و تشخیص راننده و سرنشین‌های خودرو باید از فاصله سه متری قابل رؤیت باشد و در صورتی که مطابق نظر افسر کارشناس، راننده و سرنشین از فاصله سه متری قابل تشخیص نباشد، ضمن صدور قبض جریمه ملزم به رفع اثر شیشه دودی می‌شود.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه دیوان عدالت اداری مصوبه ناجا درباره شیشه دودی خودروها را ابطال کرد، افزود: از مصوبه هیأت عمومی دیوان نباید سوءبرداشت شود، دیوان تأکید کرده که فاصله سه متری برای تشخیص درست نیست و عدد سه متر باطل شده و جریمه‌ آن به تشخیص افسر است.

ممنوعیت تعویض پلاک برای خودروهای شیشه دودی

وی با بیان اینکه آنچه که دیوان باطل کرده، مربوط به رفع اثر است، یعنی اینکه دیگر در همان محل نباید برچسب برداشته شود که ما هم موافق هستیم، گفت: اگر خودرو به هر دلیلی به پارکینگ هدایت شود، باید هنگام ترخیص شیشه را در صورتی که دودی بود، اصلاح کند، حتی هنگام تعویض پلاک اگر شیشه خودرو دودی باشد پلیس خدمات نمی‌دهد و راننده موظف است شیشه را به حالت استاندارد کارخانه دربیاورد تا خدمات بگیرد.

محمدی با بیان اینکه مبلغ جریمه شیشه دودی خودرو ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، بیان کرد: معیار تشخیص شیشه دودی مأمور است و البته شیشه‌های دودی استاندارد و متعارف که تولید کارخانه باشد مشکلی ندارد.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که چه افرادی می‌توانند از شیشه دودی استفاده کنند، عنوان کرد: مقامات و افراد دارای رده حفاظتی می‌توانند در شرایط خاص با مجوز از شیشه دودی استفاده کنند.

شکایت شهروندان از خودروها با شیشه دودی

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از جرایم امنیتی در داخل خودروهای دارای شیشه دودی اتفاق می‌افتد، ادامه داد: بسیاری از جرائم از جمله سرقت‌ها، مزاحمت‌ها در حوزه اخلاقی با استفاده از خودروهای با شیشه دودی اتفاق می‌افتد و بسیاری از شکایات شهروندان نسبت به این تخلف است که خودرویی که ایجاد مزاحمت کرده با شیشه دودی بوده و مشخص نبوده چه کسی در داخل خودرو نشسته است.

محمدی اضافه کرد: بسیاری از مصوبه دیوان عدالت اداری سوءبرداشت کرده‌اند و فکر می‌کنند شیشه دودی مشکلی ندارد و آزاد شده است، در صورتی که ممنوعیت شیشه دودی عین قانون است.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه طبق قانون شیشه دودی خودرو ممنوع است، اضافه کرد: دستورالعمل ناجا به نفع مردم بود،دیوان عدالت اداری فاصله ۳ متری مصوبه ناجا و اینکه پلیس نباید راننده را ملزم بکند که هنگام جریمه برچسب را بکند را باطل کرده است.

وی با بیان اینکه دودی کردن خودروهای تاکسی اینترنتی هم ممنوع است، تصریح کرد: شهروندان تصور نکنند با مصوبه دیوان عدالت اداری شیشه دودی آزاد شده است.