پیش‌بینی یک کارشناس از وضعیت بورس/ سقوط شاخص ادامه دارد؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه دلیل ریزش این روزهای بازار سرمایه را وجود برخی ابهامات سر راه این بازار عنوان کرد و گفت: احتمالا این ریزش تا نیمه آبان ماه ادامه داشته باشد و روند بازار در ماه های آذر و دی به مرور صعودی خواهد شد.

ایسنا نوشت: یک تحلیلگر بازار سرمایه دلیل ریزش این روزهای بازار سرمایه را وجود برخی ابهامات سر راه این بازار عنوان کرد و گفت: احتمالا این ریزش تا نیمه آبان ماه ادامه داشته باشد و روند بازار در ماه های آذر و دی به مرور صعودی خواهد شد.

سعید جعفری با تاکید بر اینکه بازار سرمایه با ابهامات زیادی مواجه است، اظهار کرد: مشکل اساسی که بازار با آن مواجه است، نرخ بالای سود بهره بدون ریسک یا همان نرخ اوراق است. نرخ بهره بین بانکی نسبت به تابستان سال جاری که شرایط بازار خوب شده بود حداقل دو درصد افزایش یافته است. این عامل مهمی است. رفتار دولت که درحال انتشار اوراق و اجرای سیاست های انقباضی و جمع آوری نقدینگی است باعث شده در بازار سرمایه شاهد حضور پول های پارک شده نباشیم.

وی ادامه داد: همچنان هم با ابهام آینده مذاکرات مواجه هستیم و چشم انداز تورم شدید مانند دوره های قبل وجود ندارد. به همین دلیل فعالین بازار نمی دانند نرخ ارز که عامل مهمی در وضعیت سودآوری شرکت ها است را چند در نظر بگیرند. از سوی دیگر نگرانی درمورد اینکه دولت بخواهد در بودجه سال آینده چه تصمیمی برای حامل های انرژی بگیرد وجود دارد و این نگرانی باعث شده است شرکت های انرژی بر علی رغم اینکه ارزنده هستند مورد توجه نباشند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازارهای جهانی گفت: در آخر هفته قبل قیمت برخی کالاها از جمله ذغال سنگ و متانول در بازار جهانی افت کرده است. قرار گرفتن این اتفاقات در کنار هم باعث شده است که فشار فروش در بازار زیاد باشد و از طرف دیگر هم تقاضایی وجود نداشته باشد.

جعفری درمورد آینده بازار سرمایه در کوتاه مدت توضیح داد: برآورد من این است که فشار فروش با این شدت، نهایتا تا نیمه آبان وجود داشته باشد و هرچه به سمت اواخر آبان می‌رویم شرایط بازار بهتر شود و به مرور شاهد رشد در بازار در آذر و دی خواهیم بود. قیمت ها در بازار این روزها برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار سهام را دارند جذاب است. این اتفاق و این قیمت ها شاید هرچند سال یک بار اتفاق افتد.

وی ادامه داد: البته باید به این نکته توجه کرد که اتفاقی که سال گذشته برای بازار سرمایه افتاد اعتماد مردم را از بین برد. تبلیغات زیادی از سوی مسئولان برای سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفت اما بازار از مرداد رها شد.

به اعتقاد او، بازگشت قیمت ها به سطوح تابستان سال قبل دور از دسترس است، زیرا اعتماد از بین رفته و با وعده و وعید، بسیاری از مردم اعتماد نمی‌کنند. اعتماد زمانی که از بین می‌رود که در بورس کالا قیمت ها بسیار پایین تر از قیمت آزاد است و درواقع قیمت گذاری دستوری در حوزه های مختلف اعمال می شود.