پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای حساس مذاکرات وین/قیمت دلار صعودی می‌شود یا نزولی؟

قیمت دلار روز یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ نسبت به عصر روز شنبه ۱۱۰ تومان پایین رفت اما معامله گران بازار دلار امروز دوشنبه۱۱ بهمن ۱۴۰۰ را چگونه پیش بینی کرده اند؟

اقتصادنیوز نوشت: قیمت دلار روز یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ نسبت به عصر روز شنبه ۱۱۰ تومان پایین رفت اما معامله گران بازار دلار امروز دوشنبه۱۱ بهمن ۱۴۰۰ را چگونه پیش بینی کرده اند؟

مذاکرات برجام با شروع دولت یازدهم در اوایل مهرماه ۱۳۹۲ بار دیگر کلید خورد و سرانجام این گفت وگوها در نخستین روزهای سال ۱۳۹۴ از ایستگاه «بیانیه سوییس» گذر کرد و در تیرماه ۱۳۹۴ به توافق بر سر برجام انجامید؛ برنامه ای که بر مبنای تعهدهای ایران و کشورهای ۱+۵ در دی ماه همان سال به اجرا درآمد.

نرخ دلار چند روز مانده به اجرای برجام در سال ۹۴

در اواسط دی ماه ۱۳۹۴ و چند روز مانده به اجرای برجام، قیمت دلار ۳ هزار و ۷۰۰ تومان را هم رد کرد و بیشترین افزایش قیمت در این سال را به خود اختصاص داد اما این افزایش قیمت ماندگار نبود و بعد از چندروز، با نزدیک تر شدن به روزهای عملیاتی شدن برجام، به تدریج از نرخ دلار کاسته شد و این نرخ روند نزولی به خود گرفت و آرام آرام به نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک شد و نوسانات بسیاری را تجربه کرد.

فینال مذاکرات برجام در بازار دلار ایران

۶ سال بعد از آن روزها و دلار ۳ هزار تومانی، در سال ۱۴۰۰ بازار تحت الشعاع سیگنال هایی است که این روزها از وین ارسال می شود.

با گذشت بیش از دو ماه از آغاز دور هشتم مذاکرات احیای برجام در دولت سید ابراهیم رئیسی اخبار منتشر شده از مقر مذاکرات وین در هفته گذشته حکایت از نزدیک شدن برجام به مراحل نهایی و به فینال رفتن مذاکرات هسته ای است. طبق آخرین اظهارات دیپلمات های ایرانی و خارجی پیشرفت های در مذاکرات وین حاصل شده است و احتمال یک توافق هر چند ابتدایی وجود دارد.

طرف های مذاکره کننده برجام هم از روند کلی مذاکرات اظهار خوش بینی کرده اند. هفته گذشته کشورهای طرف حساب برجام اعلام کردند که ژانویه فشرده ترین دوره این مذاکرات بوده است و رایزنی ها به نقطه ای حساس رسیده و نیاز به اتخاذ «تصمیم‌های سیاسی» وجود دارد بنابراین دیپلمات ها به کشورهای خود باز می گردند.

مذاکره کنندگان در روزهای گذشته سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. و طبق گفته آنها مذاکرات در مسیر پیشرفت بوده است. میخائیل اولیانوف هم گفته بود احتمالا پس از اواسط فوریه (اواخر بهمن) توافق حاصل خواهد شد.

قیمت دلار همزمان با طولانی ترین دور مذاکرات وین در اوایل دی ماه ۱۴۰۰ بالای ۳۰ هزار تومان قرار داشت و در ۳۰ دی بر روی ۲۷ هزار و ۸۸۰ تومان ایستاد. حال باید منتظر ماند و دید که در صورت توافق احتمالی سرنوشت قیمت دلار به چه سمتی حرکت می کند؟

قیمت دلار روز یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ نسبت به عصر روز شنبه ۱۱۰ تومان پایین رفت. دلار دیروز با ۲۸ هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد. اما معامله گران بازار دلار امروز دوشنبه۱۱ بهمن ۱۴۰۰ را چگونه پیش بینی کرده اند؟

پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم

قیمت درهم در معاملات پشت خطی روز گذشته بر روی ۷ هزار و ۶۵۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت معاملات نقدی روز یکشنبه ۱۰ تومان بالا رفته بود بنابراین پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم صعودی است

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

قیمت دلار فردایی در معاملات پشت خطی دیشب بر روی ۲۸ هزار و ۱۴۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی شنبه شب ۱۰ تومان بالا رفته بود. در معاملات پشت خطی شنبه شب قیمت دلار فردایی بر روی ۲۸ هزار ۱۳۰ تومان قرار داشت. بنابراین معامله گران قیمت دلار در بازار ارز امروز دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ را صعودی پیش بینی کرده اند

پیش بینی قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی دلار هرات شب گذشته قیمت دلار ۲۷ هزار و ۶۶۰ تومان بود که نسبت به قیمت شنبه شب ۲۰ تومان ارزان شده بود. شنبه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار بر روی ۲۷ هزار و ۶۸۰ تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال کاهش قیمت دلار رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز دوشنبه ۱۱ بهمن ارزان می شود.