پیش‌بینی عجیب یک کارشناس از قیمت خودرو در پاییز

یک کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو گفت: در چند سال گذشته بازار خودرو رفتاری خارج از عرف فصلی خود نشان داده است و برخلاف روند سالیانه، رکود و تنفس قیمتی در تابستان و حتی شب عید اتفاق افتاده است.

یک کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو گفت: در چند سال گذشته بازار خودرو رفتاری خارج از عرف فصلی خود نشان داده است و برخلاف روند سالیانه، رکود و تنفس قیمتی در تابستان و حتی شب عید اتفاق افتاده است.

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو اظهار داشت: بررسی روند تورم نشان می‌دهد تغییرات قیمتی در بازارها به صورت پیوسته اعمال نمی‌شود، بلکه به‌صورت پلکانی با افزایش در بازه‌های کوتاه زمانی و ثبات نسبی بعد از از آن در بازار اعمال می‌شود.

وی افزود: درواقع قیمت‌ها در بازه‌های زمانی از ثبات خارج می‌شوند و با سرعتی نسبتا زیادی بالا می‌روند، این افزایش تا جایی صورت می‌گیرد که معاملات کاهش چشمگیر پیدا کند و سپس تصحیح منفی قیمتی رخ می‌دهد و قیمت‌ها با شیب بسیار کم و کندی کاهش می‌شود تا حجم معاملات دوباره زیاد شود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: افزایش حجم معاملات با روند بعدی تورم همزمان می‌شود و تصحیح قیمتی بعدی رخ می‌دهد. این روند حتی در تورم‌های شدید سال‌های اخیر هم دیده می‌شود و مختص بازار خودرو نیست و متناسب نوع و گروه کالایی و عرضه آن، میزان ضرورت کالا و توان مشتری از پریودهای چند ماهه تا یک ساله دارد.

این کارشناس بازار خودرو گفت: در بازار خودرو معمولا این پریودها فصلی صورت می‌گیرد. در چند سال گذشته بازار خودرو رفتاری خارج از عرف فصلی خود نشان داده است و برخلاف روند سالیانه، رکود و تنفس قیمتی در تابستان و حتی شب عید اتفاق افتاده است.

زاوه افزود: هرچند نقش موضوعاتی مانند واردات خودرو و مسئله برجام در این جابه‌جایی را نمی‌توان نادیده گرفت که در دوره‌های رونق فصلی باعث رکود در بازار و تعلل خریداران شد و لذا دوره‌های فصلی را جابجا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ثبات قیمت‌ها از انتهای تابستان و یا ابتدای پاییز دوباره از بین بروند و موج بعدی افزایش قیمت‌ها در نیمه پاییز و ابتدای زمستان به بازار بازگردد، حال اگر دوباره اصرار بر سرکوب قیمت‌ها و تکذیب تورم در دولت کمافی‌السابق صورت بگیرد، حتما شدت آن افزایش می‌باید و اگر دولت به شناوری قیمت‌ها در مبدا تولید رسمیت بدهد، می‌توان به شدت پایین‌تر آن امید داشت ولی به هر صورت از این موضوع نمی‌توان فرار کرد.