پیشنهاد فرانسه برای مهار روسیه

برونو لومر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه گفت که تحریم روسیه از دسترسی به سوئیفت، به عنوان سامانه پرداخت بین‌بانکی هنوز مطرح ولی به عنوان آخرین راه چاره مد نظر است.

ایرنا نوشت: برونو لومر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه گفت که تحریم روسیه از دسترسی به سوئیفت، به عنوان سامانه پرداخت بین‌بانکی هنوز مطرح ولی به عنوان آخرین راه چاره مد نظر است.

خبرگزاری رویترز، لومر که در جمع خبرنگاران پیش از نشستی با همتایان اروپایی خود در پاریس صحبت می‌کرد، گزینه تحریم روسیه از دسترسی به سوئیفت را همچنان روی میز دانست.

کریستین لیندر وزیر دارایی آلمان نیز پیش از این نشست گفت که همه گزینه‌ها روی میز است. تحریم های گذشته علیه روسیه به شدت اقتصاد این کشور را از اقتصاد جهانی محروم می‌کند و برای مردم روسیه نیز خسارت‌بار است.

وزرای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست امروز تبعات رویارویی روسیه و اوکراین را برای اقتصاد اروپا بررسی می‌کنند. کارشناسان معتقدند شرایط فعلی فشار تورمی را افزایش و رشد اقتصادی را در منطقه یورو کاهش می‌دهد.

اتحادیه اروپا دیروز (پنجشنبه) بر بسته تحریمی روسیه و توقیف اموال این کشور در اتحادیه اروپا و ممنوعیت دسترسی بانک‌های آن به بازارهای مالی اروپا توافق کرد. تحریم ها همچنین بخش انرژی و حمل و نقل روسیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. انگلیس نیز امروز بر ضرورت ممنوعیت دسترسی روسیه به سوئیفت تاکید کرد. با وجود این هنوز بسیاری از کشورهای اروپایی با تحریم سوئیفت علیه روسیه مخالف اند. زیرا پرداخت بهای انرژی خریداری شده از روسیه را دشوار می‌کند.

منابع خبری بامداد دیروز (پنجشنبه، ۵ اسفند) و پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، از آغاز اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین خبر دادند. روس‌ها اعلام کرده‌اند مراکز نظامی را در اوکراین هدف قرار داده‌اند و اوکراین می‌گوید در حال مقابله با حملات روس‌ها است.

پوتین دوشنبه گذشته (۲ اسفند) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد، کشورش استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

این اقدام با واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو شد تا جایی که آمریکا شامگاه سه‌شنبه (۳ اسفند) اولین مجموعه از تحریم‌ها علیه روسیه را شامل تحریم دو موسسه مالی بزرگ روسیه یعنی موسسه وی. ای. بی (VEB) و بانک ارتش روسی اعلام کرد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد بسته تحریمی روسیه ۳۵۱ عضو دومای روسیه را هدف قرار می دهد. همچنین ۲۷ شخص و نهاد (بخش‌های سیاسی، نظامی، تجاری و رسانه‌ای) که تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین را تضعیف کردند؛ تحریم می‌شوند.