پرونده در جیب تاج؛ پول فوتبال ایران در جیب ویلموتس!

مهدی تاج در برنامه شبکه ورزش مدعی شد طلب مارک ویلموتس پرداخت شده است.

مهدی تاج در برنامه شبکه ورزش مدعی شد طلب مارک ویلموتس پرداخت شده است.

«قرارداد مارک ویلموتس در جیب من است!»؛ این اولین پاسخ مهدی تاج به سوال جواد خیابانی در برنامه شبکه ورزش درباره یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخ ورزش ایران است. پاسخی که شاید به خوبی نشان می‌دهد چرا فوتبال ایران گرفتار چنین حکم سنگینی شده است. مهدی تاج در تمام دقایقی که در خصوص پرونده ویلموتس حرف می‌زد طوری رفتار می‌کرد که انگار هیچ نقشی در این قرارداد ننگین نداشته و گویا یک فرد دیگر آن را امضا کرده و آقای رئیس مانند یک منجی آمده و فوتبال ایران را نجات داده است.

مربی نجیبی که کاشف نسل طلایی بود!

ویلموتس که تنها چند ماه سرمربی تیم ملی بود و در زمان حضورش نتایج ضعیفی گرفت، با نظر مستقیم مهدی تاج و امضای او وارد فوتبال ایران شد و آقای رئیس نمی‌تواند از این مسئولیت سنگین شانه خالی کند. تاج در آن زمان مدعی بود که ویلموتس کاشف نسل طلایی بلژیک است اما اگر فقط کمی به رزومه او و عملکرد بلژیک در یورو ۲۰۱۶ توجه می‌کرد متوجه می‌شد که مرد بلژیکی بیشتر باعث از بین رفتن نسل طلایی کشورش شده است.

تاج در زمان استخدام ویلموتس مدام از کلمه «نجیب» در خصوص سرمربی بلژیکی استفاده می‌کرد و با گفتن سبک فوتبال هجومی او قصد داشت نشان دهد ویلموتس برای تیم ملی بهتر از کی‌روش است. در عمل اما نتایج تیم ملی با سرمربی سابق بلژیک تفاوت زیاد با انتظارات فوتبال ایران داشت و او خیلی زود از تیم ملی جدا شد.

ویلموتس در شرایطی ایران را ترک کرد که تیم ملی در آستانه حذف از مقدماتی جام جهانی قرار داشت. مدتی پس از جدایی ویلموتس، تاج هم به بهانه بیماری قلبی تصمیم به استعفا گرفت تا تیم ملی با زوج عزیزی خادم و اسکوچیچ به کار خود در مقدماتی ادامه دهد. زوجی که با وجود صعود مقتدرانه به جام جهانی قطر رنگ حضور در این رقابت‌ها را ندیدند!

پرونده در جیب تاج؛ پول فوتبال ایران در جیب ویلموتس!

پیروزی حقوقی متعلق به تاج است؟!

مهدی تاج در یکی از بخش‌های مهم صحبت‌هایش گفته که اگر رای پرونده ویلموتس شکسته نمی‌شد فوتبال ایران باید مبلغ ۹.۶ میلیون دلار به او پرداخت می‌کرد ولی ولی حالا باید ۳.۵ میلیون دلار پرداخت شود. این اتفاق البته در زمانی رخ داد که تاج اصلا در فدراسیون فوتبال حضور نداشت و وکلای این پرونده توانستند با ارائه دفاعیه موفق حکم را بشکنند.

در واقع اعتبار شکسته شدن رای ویلموتس تمام و کمال متعلق به وکلای این پرونده است نه کسی که قرارداد را امضا کرده. قراردادی که اغلب وکلای حقوقی معتقدند ضعف‌های بسیاری دارد و حتی دادگاه‌های بین‌المللی هم مدت زیادی روی آن کار کردند تا به رای نهایی برسند. ضعف‌های قرارداد ویلموتس به قدری مشهود است که همان زمان هم خیلی‌ها بابت آن به تاج انتقاد کردند اما او باور داشت که قرارداد خوبی بسته شده و مشکلی وجود ندارد.

قرارداد ویلموتس با تیم ملی ایران سالانه ۲ میلیون ۲۵۰ هزار یورو بود که تفاوت فاحشی با قراردادهای قبلی و بعدی او دارد. او در تیم ملی بلژیک سالانه حدود ۸۶۵ هزار یورو و در تیم ملی ساحل عاج حدود ۴۲۰ هزار یورو (برای هفت ماه کار) درآمده داشته و اخیرا هم با سالانه ۴۸۰ هزار یورو سرمربی راجا کازابلانکا شد که البته در این تیم هم دوام نیاورد. مهدی تاج مدعی شده چون قرارداد ویلموتس در سال ۲۰۱۶ مبلغ یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو بوده پس امضای قرارداد دو میلیون و ۲۰۰ هزار یورویی با او منطقی است! او تصور می‌کند سرمربی خارجی مانند خانه و ماشین است که در طول زمان ارزشش با تورم بالا برود اما در فوتبال روز دنیا اوضاع اینگونه نیست.

پرونده در جیب تاج؛ پول فوتبال ایران در جیب ویلموتس!

۲۰۰ میلیارد برای هیچ!

ماجرای فوتبال ایران و مارک ویلموتس فقط به همین ۳.۵ میلیون دلار ختم نمی‌شود چرا که در زمان حضور او روی نیمکت تیم ملی هم مبلغ دو میلیون دلار پرداخت شده است. این یعنی بیش از ۲۰۰ میلیارد برای تنها ۵ ماه کار و ناکامی در مقدماتی جام جهانی به ویلموتس پرداخت شده است.

اینکه تاج توانسته از چنین فاجعه بزرگی برای خودش دستاورد بسازد و از آن دفاع کند هنر بسیار بزرگی است که هر کسی توان انجام آن را ندارد.

همین حالا هم او اگر قرارداد ویلموتس را پرداخت کرده باشد از طریق مطالبات ایران در فیفا ان کار را انجام داده است. این یعنی پولی که باید صرف توسعه زیرساخت‌ها و امکانات فوتبال ایران و هم‌چنین تیم‌های پایه می‌شد به جیب مردی رفته که هیچ آورده‌ای برای تیم ملی نداشته است.