وعده جدید کامل شدن واکسیناسیون؛ تا اواسط آبان

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اکنون حدود ۸۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دز واکسن در اختیار داریم که مجموع واردات و تولید داخل ماست گفت: از این تعداد ۷۳ میلیون و ۱۶۰ هزار واکسن وارداتی از منابع مختلف است و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی صورت گرفته در نهایت تا آخر مهر یا حداکثر اواسط آبان واکسن مورد نیاز کشور را از طریق منابع وارداتی و داخلی کامل کنیم.

ایسنا نوشت: رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اکنون حدود ۸۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دز واکسن در اختیار داریم که مجموع واردات و تولید داخل ماست گفت: از این تعداد ۷۳ میلیون و ۱۶۰ هزار واکسن وارداتی از منابع مختلف است و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی صورت گرفته در نهایت تا آخر مهر یا حداکثر اواسط آبان واکسن مورد نیاز کشور را از طریق منابع وارداتی و داخلی کامل کنیم.

محمدرضا شانه‌ساز آخرین وضعیت تامین واکسن در کشور را تشریح و اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و هماهنگی‌های انجام شده اکنون حدود ۸۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دز واکسن در اختیار داریم که مجموع واردات و تولید داخل ماست.

وی افزود: ۷۳ میلیون و ۱۶۰ هزار  واکسن وارداتی از منابع مختلف داریم و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی صورت گرفته در نهایت تا آخر مهر یا حداکثر اواسط آبان واکسن مورد نیاز کشور را از طریق منابع وارداتی و داخلی کامل کنیم.

رئیس سازمان غذاودارو با اشار به اینکه پیگیری‌های جدی در سطح دولت در حال انجام است گفت: پیگیری ها از سوی وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت که از ابتدا پیگیر این موضوع بود با دستور رئیس جمهور  در جریان است و کار سرعت و روند قابل قبولی پیدا کرده است.

شانه‌ساز افزود: واکسن‌های تولید داخل هم به همین ترتیب دارند یکی پس از دیگری به بار می نشینند و امیدوار هستیم به زودی بتوانیم از منابع داخلی نیاز کشور را به واکسن به طور کامل برطرف و با همانگی که ایجاد شده زودتر از آنچه تصور می‌شد بتوانیم جمعیت هدف را کامل واکسینه کنیم. زمان تکمیل واکسیناسیون ابتدا تا آخر سال، سپس دهه فجر اعلام شد و خوشبختانه این زمان روز به روز کوتاهتر و نزدیکتر می‌شود و امیدوار هستیم بتوانیم تا اواسط آبان ماه  واکسیناسیون را کامل کنیم که شرط لازم و کافی اش این است که مردم همکاری و در واکسیناسیون شرکت کنند. همه مقدمات چیده شده، استقبال مردم را طلب می‌کند. در این صورت است که می‌توانیم جمعیت هدف را کامل واکسینه کرده و ادعا کنیم به ایمنی جمعی رسیده‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت تولید واکسن های داخلی گفت: دو واکسن ساز  پاستور و برکت موفق شدند واکسن را به سیستم واکسیناسیون برسانند. سه تولیدکننده دیگر ما فاز سوم را به سرعت شروع کرده اند، البته با مشکلی برخورد کردند و به دلیل واکسیناسیون عمومی و فراوان بودن واکسن، تعداد نمونه هایشان به سرعتی که پاستور و برکت توانستند نمونه ها را کامل کنند، نرسیده و یک مقدار روی سرعت کارشان اثر گذاشته است. امیدواریم این سه واکسن ساز دیگر ما (رازی، فخرا و اسپایکوژن) هم این مراحل را به زودی پشت سر بگذارند. آنها سرعت خوبی دارند پیدا می کنند همانطور که گفته شد این واکسن ساز ها نتوانستند تعداد نمونه را طبق برنامه کامل کنند، اما اکنون کارشان سرعت معقول تری پیدا کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: یک واکسن ساز دیگر داریم که اسپوتنیک لایت را تولید کرده و نمونه ها به روسیه فرستاد شده که پس از تایید می تواند در زمره تولیدکنندگان دخلی مطرح شود.

شانه‌ساز با بیان اینکه برکت نیز برای معرفی و ثبت محصولش در WHO اقدام کرده است که تاییدیه‌های بین المللی را هم دریافت کند گفت: سرعت تولید ما در واکسن سرعت بسیار بالایی بود. آنهایی که توانستند به عنوان واکسن سازهای اول در دنیا مطرح شوند قبلا همین واکسن های را برای سارس و مرس به علت شباهت ساختار ویروسی معرفی کرده بودند و سال ها از ما جلوتر بودند و زیرساخت ها را داشتند، اما واکسن سازهای ما به علت شرایط بسیار سخت تحریم برای تامین دستگاه‌ها، تجهیزات و مواد اولیه با زحمت فراوانی روبه رو شدند و کار کردند.