وعده‌هایی که وزیر میراث فرهنگی پشت درهای بسته به نمایندگان مجلس داد

جلسه بحث درباره رای اعتماد به ضرغامی به عنوان وزیر میراث فرهنگی بیشتر به حواشی ریز و درشت گذشت تا اینکه برنامه‌های او مورد نقد قرار گیرد. آنطور که مرور اخبار مشخص می‌کند ظاهرا ضرغامی ترجیح داده برنامه‌هایش را پشت درهای بسته به اطلاع نمایندگان مجلس برساند و کمتر پشت تریبون صحن علنی از برنامه و اجرای برنامه‌ها سخن بگوید.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهره شناخته شده ای است که تاکنون وعده مکتوبی از او درباره نحوه مدیریت ۴ سال آینده اش منتشر نشده است.

جلال رشیدی کوچی نماینده موافق ضرغامی در جلسه رای اعتماد از برنامه هایی سخن گفت که به نظر می رسد دسترسی به این برنامه ها برای مردم و رسانه ها مقدور نباشد و مشخص نیست جزییات این برنامه ها چه هستند. رشیدی گفت: با قاطعیت می‌گویم، برنامه آقای ضرغامی کاملاً همسو با از بین بردن مشکلات است به شرط این‌که به درستی اجرا شود، برنامه ایشان برای میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی جامع است، از شمال تا جنوب و شرق تا غرب این برنامه‌ها را در بر گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم اما ترجیح داد در جلسه رای اعتماد به این و آن کنایه بزند و خود را مدیری از نسل اول انقلاب معرفی کند که خیلی برنامه محور و قول بده نیست.

آنطور که جلسه رای اعتماد به ضرغامی مشخص کرد، او در کمیسیون ها به بیان برنامه هایش پرداخت و کمتر در پشت تریبون مجلس که مردم و رسانه ها سخنانش را می شنیدند از وعده ها و قولهایش گفت. با این وجود برخی نمایندگان در گفتگو با رسانه ها از وعده هایی سخن گفته اند که ضرغامی در کمیسیون های مجلس برای آنها بیان کرده و این گفتگوهای رسانه ای، دستمایه تهیه گزارش حاضر شده است.

به این دلیل نام نماینده گوینده وعده وزیر میراث فرهنگی را باید در کنار وعده ای ذکر کرد که به پای ضرغامی نوشته می شود.

 برنامه‌های اعلامی وزیر میراث فرهنگی به مجلس

ردیف گوینده عنوان سخن وزیر
۱ صادق طباطبایی‌نژاد حمایت از تبلیغات مجازی و استارت آپها آقای ضرغامی در این جلسه برنامه‌های خود را برای استفاده از فضای مجازی و سایبری و همچنین استارت‌آپ‌ها برای معرفی جاذبه‌های توریستی و همچنین معرفی صنایع‌دستی، برای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تشریح کرد.
۲ تغییر مدیران وزارتخانه وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در زمینه تغییر مدیریت در این وزارتخانه نیز اعلام کرد که پس از ورود به وزارتخانه، از برنامه‌های مدیران و منابع انسانی برای بهبود شرایط این وزارتخانه استفاده خواهد شد و در صورت نیاز در زمینه منابع انسانی اصلاحاتی انجام خواهد شد.
۳ تحول و ارتقای جایگاه وزارتخانه آقای ضرغامی در این جلسه عنوان کرد که پس از اینکه سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شده تغییر زیادی نکرده و او به دنبال تحول در این وزارتخانه است و اعلام کرد که به هر مجموعه‌ای که رفته منشا تحول بوده و در این وزارتخانه هم به دنبال اداره کردن صرف نیست بلکه در پی ارتقای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.
۴ بیژن نوباوه توسعه گردشگری وزیر پیشنهادی در کمیسیون فرهنگی عنوان کرد که به دنبال توسعه صنعت گردشگری با حفظ هویت ایرانی اسلامی و معرفی فرهنگ اسلامی به گردشگران کشورهای دیگر هستیم.
۵ معرفی فرهنگ ایران در سطح بین المللی ضرغامی گفت که هدف ما از توسعه صنعت گردشگری ضمن درآمدزایی از این حوزه معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی به گردشگران کشورهای دیگر است و ما به دنبال درآمدزایی صرف از این حوزه نیستیم.
۶ تدوین مدل حضور گردشگران خارجی در کشور اعضای کمیسیون ضرورت تعریف یک مدل استاندارد برای حضور گردشگران خارجی به کشور پیشنهاد داده‌اند و مقرر شد مدلی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی  برای حضور گردشگران تعریف شود.
۷ برنامه ریزی برای اصلاح ساختار وزارتخانه مقرر شد وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره اصلاح ساختار و سیستم مدیریتی این وزارتخانه برنامه‌ای ارائه دهد.
۸ پاسخگویی سیستماتیک به نمایندگان مجلس قرار شد نمایندگان سوالات پیشنهادی خود را در سامانه بارگذاری کنند تا وزیر پیشنهادی پاسخگوی آن‌ها باشد.
۹ نصیرایی حمایت از فعالان صنعت گردشگری در بحران کرونا یکی از بحث‌های جدی که وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسه مطرح کرد، تبیین رویکرد و برنامه حمایت از فعالان صنعت گردشگری در مقابله با کرونا به عنوان ابرچالش این صنعت بود.