واکنش واشنگتن به احتمال دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با تاکید بر اینکه "در یک مقطع تعیین کننده در مذاکرات وین قرار داریم" گفت: همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به برجام بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است.

ایسنا نوشت: سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با تاکید بر اینکه “در یک مقطع تعیین کننده در مذاکرات وین قرار داریم” گفت: همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به برجام بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت: دست‌کم در مونیخ انتظار دیدار میان وزیران امورخارجه دو کشور را ندارم اما چیزی که می‌توانم بگویم و همواره نیز گفته‌ایم، این است که به اعتقاد ما گفت‌وگوهای مستقیم میان ایران و ایالات متحده در وین به نفع ما خواهد بود.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پرایس ادامه داد: ما اکنون به صورت غیرمستقیم تعامل داریم، بدین شکل که پیام هایی را از طریق شرکای اروپایی مان رد و بدل می کنیم و این به یک مانع در مذاکراتی تبدیل شده است، مذاکرات فنی پر از جزئیات و پیچیده است.

وی گفت: ما بارها گفته ایم که گفت وگوی مستقیم در وین به نفعمان است، دست کم به نفع تلاش هایمان برای حصول توافق است و می توانیم بفهمیم که آیا دستیابی به بازگشت متقابل به برجام ممکن است یا خیر.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین درباره اظهارات روز گذشته وزیر امورخارجه فرانسه که گفته بود “فرصت دستیابی به توافق اندک است”، تصریح کرد: ارزیابی ما این است که در میانه مرحله نهایی مذاکرات هستیم؛ مذاکراتی پیچیده با تمامی طرف های توافق. ما در یک مقطع تعیین کننده قرار داریم تا به طور قطعی بتوانیم تصمیم بگیریم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در دسترس است یا خیر.

وی افزود: ما همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به برجام بهترین راه برای اعمال مجدد محدودیت های قابل راستی آزمایی بر فعالیت های هسته ای ایران است اما اکنون در مرحله حساسی هستیم، چراکه ممکن است این پنجره به زودی بسته شود.

ند پرایس در پاسخ به این سوال که “آیا تهران اراده و تمایل سیاسی در این روزهای پایانی را دارد؟” خاطر نشان کرد: در روزهای آینده می توان ارزیابی قطعی را ارائه داد اما همان طور که گفتم در مقطع تعیین کننده ای هستیم که تمام طرف ها باید تعهدات سیاسی را بپذیرند، تعهداتی که اگر بخواهیم به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم، ضروری هستند.