نگاهی به خریدهای خارجی استقلال به بهانه درخشش یامگا

پس از درخشش کوین یامگا در اولین بازی با پیراهن استقلال، بسیاری از هواداران این تیم اعتقاد داشتند که قرار است جای خالی مامه تیام در این تیم پر شود.

 هر چند شاید به سبب حضور برخی مدیران و طلب‌های صاف نشده و پول‌های پرداخت نشده، با شنیدن نام برخی خریدهای خارجی در فوتبال ایران تصویر خوبی از آنها در ذهن خیلی‌ها متبادر نشود، اما تعداد ستاره‌های واقعی که در لیگ ایران درخشان بوده‌اند هم کم نیست. استقلال، یکی از تیم‌هایی است که از حضور خیلی از این ستاره‌ها بی نصیب نمانده است. از تیام و دیاباته تا رابسون و پادوانی و البته حالا که چند روز پیش ستاره‌ای جدید در این تیم درخشید و اخبار این درخشش در صدر اخبار باشگاه استقلال است. ستاره‌ای به نام یامگا.

مامه تیام

پس از درخشش کوین یامگا در اولین بازی با پیراهن استقلال، بسیاری از هواداران این تیم اعتقاد داشتند که قرار است جای خالی مامه تیام در این تیم پر شود. مهاجم سنگالی که در نیم فصل دوم فصل ۹۶-۹۷ به استقلال پیوست و یکی از به یاد ماندنی ترین خارجی های تاریخ این باشگاه شد. او در ۶ بازی توانست ۴ گل به ثمر برساند و در لیگ قهرمانان آسیا هم در ۶ بازی ۷ گل برای استقلال زد و در جمع برترین گلزنان آن فصل لیگ قهرمانان آسیا قرارگرفت. اوج کار تیام در بازی مقابل ذوب آهن در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان بود که با هتریکی فراموش نشدنی توانست استقلال را به دور بعدی این بازی‌ها ببرد. او همچنین گل قهرمانی استقلال در فینال جام حذفی را هم به ثمر رساند و با وجود اینکه هواداران انتظار داشتند قراردادش را با استقلال تمدید کند، این اتفاق نیفتاد تا دلخوری هواداران استقلال از رفتن او هنوز پابرجا باشد.

شیخ دیاباته

خبر درخشش شیخ دیاباته در الغرافه، تیم استراماچونی، سبب شد تا دوباره آه حسرت از نهاد استقلالی‌ها بلند شود. نام این دو نفر در کنار یکدیگر برای طرفداران این باشگاه یادآور خاطرات خوب است. دیاباته بدون شک یکی از بهترین خریدهای خارجی استقلال بود که در لیگ نوزدهم با حضور استراماچونی به اردوی آبی‌پوشان اضافه شد و خیلی زود توانست خودش را به عنوان مهره‌ای ارزشمند در ترکیب استقلال مطرح کند. او توانست زوج بسیار خوبی با مهدی قایدی در سیستم ۲-۵-۳ سرمربی ایتالیایی بسازد و با همین عملکرد در لیگ نوزدهم عنوان آقای گلی را با ۱۵ گل جشن بگیرد. ولی در لیگ بیستم مصدومیت و البته پرداخت نشدن به موقع مطالباتش سبب شد تا او در پایان فصل به دوران حضور دو ساله‌اش در فوتبال ایران خاتمه دهد.

از جان واریو تا ساموئل

گوران یرکوویچ، مهاجم فرانسوی در نیم فصل دوم فصل ۹۰-۹۱ با تصمیم مظلومی به استقلال پیوست اما در پایان لیگ یازدهم با وجود درخشش در استقلال و به ثمر رساندن پنالتی این تیم در فینال که منتج به قهرمانی آبی ها شد، از استقلال کنار گذاشته شد. گل دقیقه ۹۰ در جام باشگاه‌های آسیا مقابل الریان یکی از به یاد ماندنی‌ترین گل‌های او برای این تیم بود. از سوی دیگر بدون شک یکی از قابل‌ترین بازیکنان خارجی در فوتبال ایران جان واریو یا به قول خودش جانوآریو بود که هواداران او را با گل قهرمانی استقلال در مشهد به یاد می‌آورند. جانواریو که فصل قبل از حضور در استقلال ۳۵ بازی برای فولاد انجام و ۸ گل زده بود، با یک کارنامه خوب به استقلال آمد. او در مدت دو فصل نخست حضورش در استقلال ۵۴ بازی انجام داد و با رفتن قلعه نویی به سپاهان، او هم با پیشنهاد خوب این تیم به اصفهان رفت.

 به غیر از تیام و دیاباته، پاتوسی و جی لوید ساموئل دوتن از دیگر بازیکنان درخشان استقلال بودند. ساموئل ترینیداد و توباگویی که پیش از پیوستن به استقلال، ۱۶۹ بازی برای آستون ویلا و ۷۱ بازی برای بولتون انجام داده بود، در مدت سه فصل حضور در استقلال ۶۰ بار به میدان رفت و بسیار تاثیرگذار بود. او به همراه استقلال به مقام قهرمانی ایران هم رسید. پاتوسی هم از کیپ تاون به تهران آمد و توانست بهترین بازیکن لیگ هجدهم شود. پاتوسی آمار فوق‌العاده در لیگ برتر  به جای گذاشت. ۱۱۲۲ دقیقه در لیگ بازی کرد و به طور میانگین ۳.۵ شوت در مسابقات راهی دروازه‌ رقبا می‌کرد. او میانگین ۱.۶ شوت در چارچوب را در هر مسابقه ثبت کرد. ۹ گل زد و ۹ پاس گل داد.

حسرت همیشگی استقلالی‌ها

رابسون، جباروف، پادوانی، میلیچ و البته خیلی‌های دیگر که شاید نامشان جا افتاده باشد. رابسون جانواریو که به اعتقاد خیلی‌ها یکی از بهترین مدافعان لیگ بود، در سال ۲۰۱۶ و  با قراردادی قرضی به استقلال آمد. رابسون در استقلال عملکرد خوبی داشت و استحکام دفاعی تیم منصوریان را بالا برد. سرور جباروف، هم هنوز یکی از افرادی است که نامش برای استقلالی‌ها حسرت می‌آورد. ۷۳ لمس توپ به ازای هر بازی برای یک بازیکن ۳۵ ساله در آن زمان! پادوانی که با وجود مشکلات بسیاری که براش به وجود آمد و با غم و ویلچر ایران را ترک کرد، هنوز هم نامی محبوب برای استقلالی‌ها است و میلیچ که استقلالی‌ها او را یکی از متعصب ترین بازیکنان تیمشان می‌دانند که آخرین خرید تابستانی استراماچونی بود.

در انتظار درخشش ژستد

اگرچه استقلال بسیاری بازیکن خارجی دیگر در اختیار داشته است اما خیلی از آنها با وجود کارنامه خوب در دیگر کشورها، عملکرد موفق و یا به تعبیر بهتر درخشانی نزد هواداران از خود به جا نگذاشته‌اند. نیومایر، ولیدعلی، طارق همام، عادل شیحی، الحاجی گرو و… مصداق‌هایی از این قبیل هستند. از سوی دیگر اما حالا حضور رودی ژستد در این تیم، خبر خوبی برای هواداران این تیم بود. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا ژستد هم می‌تواند مانند یامگا در نخستین بازی خود بدرخشد و هردو آنها در اواخر فصل نام درخشانی از خود به جا بگذارند یا نه.