نماینده مجلس:طرح امنیت غذایی کشور در مجلس تصویب می‌شود

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: امنیت غذایی از مباحث جدی است که مجلس برای تصویب طرح آن تلاش ویژه‌ای به کار گرفته تا بر اساس آن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دغدغه‌ای نداشته باشند و این مهم به زودی مصوب می‌شود.

ایرنا نوشت: رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: امنیت غذایی از مباحث جدی است که مجلس برای تصویب طرح آن تلاش ویژه‌ای به کار گرفته تا بر اساس آن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دغدغه‌ای نداشته باشند و این مهم به زودی مصوب می‌شود.

محمدجواد عسکری شامگاه چهارشنبه در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی و تعدادی از معاونان و مدیران وزیر جهادکشاورزی که در دفتر امام جمعه شهرکرد برگزار شد، افزود: در همین راستا مجلس به دنبال به روز کردن قوانین قدیمی و کهنه است تا بتوان بر اساس آن امنیت غذایی را به نحو مطلوبی عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: طرح امنیت غذایی دارای ۱۵ ماده است که برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد، شورای نگهبان ایراداتی بر آن وارد کرد که در حال رفع این ایرادات هستیم و امید می‌رود به زودی تصویب شود.

عسکری تصریح کرد: در این طرح خرید، توزیع و صادرات محصولات کشاورزی به صورت شفاف و کامل گنجانده شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، تشکیل شورای قیمت‌گذاری را از دیگر اقدامات مثبت شکل گرفته در مجلس یازدهم عنوان کرد و گفت:در سال‌های گذشته قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در شورای اقتصاد از بالا به پایین انجام می‌گرفت اما در حال حاضر قیمت‌گذاری از پایین به بالا و به نفع تولیدکنندگان انجام می‌گیرد.

عسکری ادامه داد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی از دیگر موضوعات مهمی است که در مجلس و در کمیسیون کشاورزی در حال پیگیری است و اعتقاد ما بر این است که راه نجات کشاورزی در گرو خرید تضمینی است.

وی، ارگانیک بودن محصولات کشاورزی را از مهمترین ظرفیت‌های کشور در بحث صادرات محصولات کشاورزی دانست و گفت: باید از این ظرفیت طلایی بهره گرفت.

عسکری از طراحی مگاپروژه‌های کشاورزی در سطح کشور خبر داد و گفت: ایجاد اشتغال و تولید ۲ هدف مهم این طرح‌هاست که در نوع خود عملیاتی می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه به چالش خشکسالی در کشور اشاره کرد و گفت: اگر این چالش به درستی مدیریت نشود خطرناک می‌شود از این رو در کمیته آب برای مدیریت آن برنامه‌های خوبی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه صادرات تولیدات کشاورزی می‌تواند کشور را از صادرات نفت بی‌نیاز کند، خاطرنشان کرد: این موضوع بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته که بی شک با تعامل و همراهی دولت انقلابی امکانپذیر است.

عسکری با بیان اینکه فلسفه وجودی مجلس قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین است، اظهار داشت: از ماموریت‌های جدی در شرایط کنونی بازدید میدانی از استانها به ویژه در بخش کشاورزی است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از ایرادات دوره های گذشته این بوده که نحوه نظارت میدانی دقیق و شفاف نبود که این مهم در شرایط کنونی که با مشکلاتی نظیر خشکسالی و بحران آب روبرو هستیم به جد از سوی نمایندگان دنبال می‌شود و جهت گیری مجلس تعامل با دولتمردان برای رفع این مشکلات است.

گفتنی است ، چهارمحال و بختیاری از چهارشنبه شب ۱۲ آبان‌ماه میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است.

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از معاونان وزرا در حوزه جهادکشاورزی، نیرو، حفاظت محیط‌زیست به مدت ۲ روز به بررسی مسایل حوزه آب، کشاورزی و دامپروری استان خواهند پرداخت.

در این سفر ۲ روزه تمام اعضای کمیسیون به حوزه‌های انتخابی استان سفر خواهند کرد و از نزدیک از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این حوزه‌ها آشنا و تنش‌های آبی در استان و همچنین با تنش‌های حوزه محیط زیست، جنگل و مرتع، حوزه سدها و تالاب‌های استان و طرح‌های حوزه کشاورزی و دامپروری و محیط زیست آشنا خواهند شد.

اعضای این کمیسیون با بازید از این طرح‌ها با چالش‌ها و فرصت‌های استان آشنا در پایان سند سفر نیز در استان تدوین و تنظیم خواهد شد.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.