نایب رئیس کانون مداحان: برخی مداحان به اسم نوآوری اگزوزی‌خوان شدند/ مداح های هنجارشکن بیشتر به چشم می آیند

برنامه جهان آرا با موضوع «هیأت‌های مذهبی، از وضع فعلی تا وضع مطلوب» با حضور سید مهدی حسینی مداح اهل‌بیت(ع) که امسال هم در محضر رهبر انقلاب اجرای برنامه داشت و جواد حیدری نایب رئیس کانون مداحان و رئیس کمیته صیانت این قشر از شبکه افق پخش شد.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: برنامه جهان آرا با موضوع «هیأت‌های مذهبی، از وضع فعلی تا وضع مطلوب» با حضور سید مهدی حسینی مداح اهل‌بیت(ع) که امسال هم در محضر رهبر انقلاب اجرای برنامه داشت و جواد حیدری نایب رئیس کانون مداحان و رئیس کمیته صیانت این قشر از شبکه افق پخش شد.

سید مهدی حسینی در این برنامه گفت: طی ۲۰ سال گذشته تعداد هیأت‌های مذهبی بیشتر شده اما خروجی آن متناسب با این افزایش نبوده و گناه و فساد در جامعه کاهش نیافته است. واقعیت این است که خروجی، متناسب با افزایش هیأت‌ها نیست.
وی افزود: محبت حقیقی در هیأت و در بین جوانان ایجاد نمی‌شود و دلیل آن هم این است که گرداننده هیأت، آموزش‌های ابتدایی و لازم را سپری نکرده و این مسئله باید آسیب‌شناسی شود.
حسینی در خصوص افسانه‌پردازی برای افزایش عزاداران هیأت اظهار کرد: در برخی از هیأت‌ها دیده می‌شود که مداح، هیجان کاذب به مراسم می‌دهد، درباره اهل‌بیت(ع) افسانه‌پردازی و مجلس را نورپردازی و… می‌کنند، تا مخاطب جذب کنند اما این جذب به چه قیمتی است؟ محبت اهل‌بیت(ع) نیاز به این زرق و برق‌ها ندارد.
مداحانی که خشن می‌خوانند و اسمش را اگزوزی‌خوانی می‌گذارند
در ادامه برنامه جواد حیدری شاعر آیینی در رابطه با سبک‌های تازه‌ای که به هیأت‌ها راه پیدا کرده است، گفت: برخی از مداحان سبک‌هایی را ابداع کردند و اسم آن را اگزوزی‌خوانی گذاشتند، که در واقع خشن‌خوانی است و تناسبی با مدح اهل‌بیت(ع) ندارد.
وی افزود: فعالیت‌های جزیره‌ای در حوزه شعر آیینی و مداحی، کاری از پیش نمی‌برد، اگر می‌خواهیم تحول خاصی را شاهد باشیم باید که کار متمرکز داشته باشیم. مداحی دانشی است که همه علوم در آن نقش دارد و اگر به دنبال اثرگذاری آن هستیم، باید جوامع ستایشگری را تجمیع کنیم.
حیدری گفت: مشکل اینجاست که در حوزه مداحی، آن‌هایی که هنجارشکنند، افرادی هستند که بیشتر به چشم می‌آیند.
این شاعر آیینی با اشاره‌ای به هشدارهای رهبری گفت: جوانی که نتواند پاسخ سؤالاتش را در هیأت‌های مذهبی بگیرد به کجا برود؟ وقتی رهبر معظم انقلاب می‌گوید مداحی یک پدیده منحصر به فرد است، ناظر به همین ویژگی‌هاست. عنصر «مستمع» را در دوران کرونا حذف کردیم درحالی‌که می‌شد با رعایت پروتکل‌ها این عنصر را نگه داشت و حفظ کرد.