مواد غذایی گران خواهد شد؟

کمبود گاز و بالا رفتن قیمت آن و در نتیجه افزایش تقاضا برای نفت و زغال سنگ باعث فشار بر بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن شده است.

تسنیم نوشت: کمبود گاز و بالا رفتن قیمت آن و در نتیجه افزایش تقاضا برای نفت و زغال سنگ باعث فشار بر بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن شده است.

سازمان ملل اعلام کرد افزایش قیمت انرژی بر اختلالات زنجیره عرضه افزوده و از بین رفتن محصولات هم شرایط را وخیم‌تر کرده و  قیمت مواد غذایی در سراسر جهان را بالا برده‌است.

شاخص جهانی غذای سازمان ملل یک‌سوم طی ۱۲ ماه گذشته افزایش‌یافته و با توجه به بالا رفتن قیمت انرژی در نتیجه عرضه محدود و تقاضای بالا برای آن، بازهم افزایش خواهد یافت.
کمبود انرژی در اروپا و آسیا با افزایش قیمت گاز آغاز شد که در حال حاضر به بالاترین رقم طی چند سال گذشته رسیده‌است. کمبود گاز تقاضا برای نفت و زغال‌سنگ را افزایش داده و قیمت آنها را هم بالا برده‌، بنابراین فشار بر بخش کشاورزی و صنایع مربوط به آن مانند تولید کود شیمیایی افزایش یافته‌است.

تمایل به تغییر منابع انرژی و حرکت به سمت کاهش آلاینده‌های جوی باعث بالا رفتن تقاضا برای سوخت‌های زیستی شده و تورم مواد غذایی را بالاتر برده‌است.

برخی هشدار داده‌اند افزایش استفاده از سوخت‌های زیستی قیمت مواد غذایی اصلی را بالاتر خواهد برد. صنایع غذایی آمریکا ضمن ابراز نگرانی خود در مورد این مسئله اعلام کرد:« ما از سوخت‌های تجدیدپذیر و دستورکار انرژی پاک حمایت می‌کنیم ولی این شرایط تورم مواد غذایی را افزایش داده و قیمت روغن دانه سویا را سه‌برابر کرده است».