مردم روز به روز فقیرتر می‌شوند / روزی اقتصاد بیستم بودیم اما حالا رتبه ۳۰ تا ۴۰ ایستادیم

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در ۴۰ سال گذشته همیشه کسری بودجه داشته‌ایم که یکی از عوامل مهم در اقتصاد کشور است یعنی درآمد کمتر از هزینه بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در ۴۰ سال گذشته همیشه کسری بودجه داشته‌ایم که یکی از عوامل مهم در اقتصاد کشور است یعنی درآمد کمتر از هزینه بوده است. اگر این اتفاق برای یک شرکت یا یک خانوار بیفتد، شرکت ورشکست و خانوار بی‌خانمان می‌شوند اما دولت‌ها از منابع و ذخایر استفاده می‌کنند و مردم روز به روز فقیرتر می‌شوند.

محمود خوانساری در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار داشت: با وجود مشکلاتی که در اقتصاد وجود دارد، صادرات کار بزرگی است. با این حال، صادرات بخشی از اقتصاد کشور بوده و مشکل اصلی در اقتصاد است.
وی افزود: در ۴۰ سال گذشته همیشه کسری بودجه داشته‌ایم که یکی از عوامل مهم در اقتصاد کشور است یعنی درآمد کمتر از هزینه بوده است. اگر این اتفاق برای یک شرکت یا یک خانوار بیفتد، شرکت ورشکست و خانوار بی‌خانمان می‌شوند اما دولت‌ها از منابع و ذخایر استفاده می‌کنند و مردم روز به روز فقیرتر می‌شوند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: کسری بودجه به این معناست که می‌خواهیم کسری به وجود آمده را با چاپ پول فراهم کنیم که این موضوع به معنای افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و دست کردن در جیب مردم است.
خوانساری اضافه کرد: بسیاری از کشورها سعی می‌کنند تورم را کاهش دهند. چین عمداً سعی می‌کند ارزش پول ملی خود را پایین نگه دارد تا بتواند صادرات را افزایش بدهد. یکی از چالش‌ها بین آمریکا و چین همین موضوع است که آمریکا می‌گوید چین اجازه نمی‌دهد ارزش واقعی یوان نشان داده شود. مثال دیگر ترکیه است که با تورم ۲۰ درصد مواجه شد اما توانست آن را تبدیل به فرصت کرده و در اتفاقی بی‌سابقه، صادرات خود را به ۲۲۰ میلیارد دلار برساند.
وی افزود: متاسفانه ما این تهدیدها را تبدیل به فرصت نمی‌کنیم چرا که جزیره‌ای عمل می‌کنیم. همین اتفاق در سال ۹۷ افتاد که با افزایش نرخ ارز، به جای حمایت از صادرکنندگان با آنها برخورد کردیم و بگیر و ببندهایی شد، در نتیجه نه تنها افزایش صادرات نداشتیم بلکه با کاهش صادرات هم مواجه بودیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: در هر حال دولت ایران دولتی نفتی است که درآمد نفتی دارد و خود را بی‌نیاز از بخش خصوصی و مردم می‌داند و فقط مواقعی که مشکل وجود دارد به سراغ آنها می‌رود. از سال ۹۴ تا ۹۷، ۷۰۰ میلیارد دلار ارز داشتیم که در همین زمان قیمت موز نصف قیمت سیب درختی بود یعنی به همه کالاهای وارداتی سوبسید داده شده و همه چیز از چین وارد می‌شد.
خوانساری تصریح کرد: زمانی که دولت ارز ندارد به چاپ پول دست می‌زند که باعث افزایش تورم می‌شود. زمانی هم که ارز دارد شروع به ارزپاشی می‌کند که منجر به تشدید تورم می‌شود. زمانی ما در کشور ۵ تا ۶ میلیارد دلار صدور خدمات فنی و مهندسی داشتیم اما امروز این میزان کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است.

وی خاطرنشان کرد: مخرب‌ترین کار ممکن، قیمت‌گذاری دستوری است. همین کار در سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ در مورد ارز انجام شد. یعنی صادرکننده مجبور می‌شد ارز خود را در سامانه نیما ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از بازار بفروشد تا واردکننده با این ارز واردات انجام داده و به هر قیمتی که می‌خواهد در بازار به فروش برساند. این تصمیمات، ضربه مخربی به اقتصاد کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در پایان متذکر شد: ما چه کمتر از ترکیه داریم که ۲۲۰ میلیارد دلار صادرات دارد. ترکیه معدن یا نفتی ندارد اما ما که دومین منابع گازی جهان را داریم، با قطعی گاز و برق مواجه می‌شویم! نباید وضعیت ما به این شکل باشد. زمانی در اقتصاد، کشور بیستم بودیم اما امروز به رتبه‌های بین ۳۰ تا ۴۰ رسیده‌ایم.