مدیر عامل شرکت رسا: می‌توانیم یک میلیون از چهار میلیون مسکن وعده داده شده رییس جمهوری را بسازیم

به نظر من، این وعده انتخاباتی رییس جمهوری، یعنی ساخت ۴ میلیون مسکن، قابل انجام است. ولی نیاز به یک سری شرایط خاص دارد.

در طول تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و مناظره‌ها وعده‌های رنگارنگی داده شد. اما یکی از مهمترین این وعده‌ها که توسط کاندیدای پیروز هم داده شد، ساخت چهار میلیون مسکن بود. ابراهیم رییسی در طول تبلیغات و مناظره‌ها به توان کشور برای ساختن چهار میلیون مسکن تاکید داشت. حال برای اثبات این ادعا به سراغ محمد گلاب کش مدیر عامل شرکت رهاورد سازندگی آزادگان رفتیم، تا با توجه به تخصص وی در زمینه ساخت و ساز و عمران، ببینیم این وعده رییس جمهوری عملی است.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار تجارت کلان با محمد گلاب کش مدیرعامل شرکت رهاورد سازندگی آزادگان(رسا)می‌خوانید.

یکی از شعارهای انتخاباتی رییس جمهوری، ساخت ۴ میلیون مسکن بود. به نظر شما این شعار قابل تحقق است یا اینکه فقط یک شعار انتخاباتی بوده است؟

به نظر من، این وعده انتخاباتی رییس جمهوری، یعنی ساخت ۴ میلیون مسکن، قابل انجام است. ولی نیاز به یک سری شرایط خاص دارد. با شرایط موجود کشور امکان تحقق این وعده وجود دارد ولی باید شرایط اندکی هم تغییر کند. باید برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه انجام شود که زمینه تحقق وعده ۴ میلیون مسکن فراهم شود وتغییراتی در ساختار توسعه‌ای کشور بوجود بیاید. اگر این تغییرات در کشور رخ دهد، امکان تولید ۴ میلیون مسکن وجود دارد.

به نظر شما امکانات کشور و ظرفیت تولید مواد اولیه امکان تحقق این وعده را خواهد داد؟

اگر بخواهیم ۴ میلیون مسکن بسازیم حدود ۶۰ درصد ظرفیت فولاد کشور درگیر خواهد شد. فولاد فقط برای ساخت و ساز نیست و در صنعت و هم استفاده می‌شود. اگر بخواهیم تمام این ظرفیت را در مسکن استفاده کنیم به مشکل بر می‌خوریم، به همین دلیل باید ظرفیت تولید فولاد را افزایش دهیم. مواد اولیه این افزایش تولید را داریم، باید از بخش خصوصی کمک بگیریم تا ظرفیت تولید فولاد افزایش یابد.

باید مهندسی ارزش صورت بگیرد و میزان مصرف میل گرد و فولاد کاهش پیدا کند. اگر بتوانیم در نقشه ها پنج تا هفت درصد میزان مصرف فولاد را کاهش دهیم، مثل این است که یک واحد تولیدی ایجاد کرده ایم. با چنین تمهیداتی می توان این کار را انجام داد.

شرکت رسا چه سابقه‌ا‌ی در زمینه تولید مسکن دارد؟

شرکت رسا سال ۷۳ توسط مرحوم ابوترابی پایه گذاری شد. رهاورد سازندگی آزادگان زیر مجموعه هلدینگ اقتصادی و خودکفایی است و سهامداران این هلدینگ آزاده های سراسر کشور هستند. این هلدینگ توانست شرکت‌های مینو را خریداری کند و زمینه کاری خود را توسعه دهد. امروزهلدینگ ما بیش از ۲۰ شرکت دارد که شرکت رسا، شرکت ساختمانی و عمرانی مجموعه است، که بصورت مستقل کار میکند.

ما در زمینه ابنیه، ساخت و ساز و کارهای عمرانی رتبه اول را در کشور داریم. از سال ۹۷ که تیم مدیریتی جدید شرکت شروع به فعالیت کرد، شرکت رشد زیادی داشته است. ما حدود ۲۰۰ برابر و بدون هیچ تغییری در سرمایه رشد کردیم. شرکت در گذشته ۱۵ واحد در حال ساخت داشت ولی الان در حال ساخت حدود ۳۵۰۰ واحد هستیم. ترن اور مالی شرکت رسا ۵ میلیارد تومان بود ولی الان در حدود چهار تا پنج هزار میلیارد تومان در گردش داریم. در حال حاضر مهمترین اتفاقی که در این شرکت افتاده است خودباوری نیروهای جوان و انقلابی بوده است. چون نیروهای ما اکثراً از دانشگاه های مطرح کشور و در عین حال نیروهای کم ‌تجربه بودند. این نیروها را آوردیم و آموزش دادیم و این جوانها شرکت را به جایی که امروز هست، رسانده‌اند.

سعی کردیم هر چیزی که به ظاهر نشدنی است را حل کنیم. همکاران در مورد مشکلاتی که بود، بلافاصله جلسه می‌گذاشتند و ساعت‌ها فکر می‌کردند و شبانه روزی روی آن مسائل وقت می‌گذاشتند، و مشکلات را حل می کردند.

زمانی که طرح ملی مسکن در بعضی شهرها توسط انبوه سازان بایکوت شد شرکت جهاد و شرکت رهاورد سازندگی آزادگان ورود کردند، و این پایه‌ای شد برای دیگران که آنها هم ورود کردند و در واقع ما در این مسئله خط شکن بودیم. این اتفاق جز با فکر و برنامه‌ریزی و تلاش میسر نمی‌شد.

در شرکت رسا مهندسی ارزش انجام دادیم و شروع به فعالیت تولیدی هم کردیم و تقریبا اکثر چیزهایی را که احتیاج داریم خودمان تولید می‌کنیم و خط تولیدش را داریم.

با توجه به اینکه شرکت رسا در تولید مسکن ملی هم دستی داشته است، آیا امکان ورود برای تحقق وعده ۴ میلیون مسکن را دارید؟

حتما همینطور خواهد بود، در واقع طرح مسکن ملی ورژن دوم مسکن مهر بود. مسکن مهر اتفاق بسیار بزرگی در سطح کشور بود، ولی ایراداتی داشت در طرح مسکن ملی این ایرادات برطرف شد ولی دولتی‌ها تمایل چندانی برای انجام این کار نداشتند. با توجه به تجربه‌ای که از مسکن مهر و مسکن ملی داریم این مسئله قطعه شدنی است و ما  به آن ورود خواهیم کرد.

با توجه به توان و امکاناتی که شرکت رسا دارد، به صورت تخمینی آمادگی دارید تا ساخت چه تعداد از این مسکن را بر عهده بگیرید؟

فکر می‌کنم با تیمی که داریم و با اراده‌ای که در بچه های شرکت ما وجود دارد، رسا توان تولید ۲۵۰ هزار مسکن در سال را دارد. ما از سال نود و هفت تا سال هزاروچهارصد ۲۰۰ برابر رشد داشته‌ایم و جهش ما خطی بوده است، و این طور نبوده که یک بار رشد داشته باشیم و سال های بعد دیگر رشدی نداشته باشیم. این رشد بصورت مداوم وجود داشته است هر سال رشد ما متناسب بوده است و اگر ما به این رشدی که داشته‌ایم ادامه بدهیم، به عدد ۲۵۰ هزار مسکن در سال می‌رسیم

برای بررسی تولید یک میلیون واحد در طول چهار سال، یک کمیته تخصصی تشکیل دادیم و تمام موارد، موانع و مشکلات را استخراج و بررسی کردیم. مثلاً ما می‌دانیم که چند درصد از تولید آهن کشور را نیاز داریم، چند درصد از سیمان را نیاز داریم و تمام مواد مورد نیاز را تک به تک حساب کرده ایم. جالب است بدانید که تمام نیرو های متخصص و کارگرهای عادی را استخراج کردیم برنامه ریزی کردیم که این ها را از کدام بخش بیاوریم، ما می‌دانیم که این ها در کدام شهرها هستند. برای کارگران عادی برنامه آموزشی در نظر گرفته ایم تا آنها را تبدیل به نیروهای متخصص کنیم. نیازهای حمل و نقل را کامل بررسی کردیم ما تک تک آیتم ها را بررسی کردیم و حتی میزان مصرف انرژی و آب را در نظر گرفته شده است.

کارهایی که می‌توان برای صرفه جویی در انرژی انجام داد را بررسی کردیم و در نظر گرفته‌ایم و این ادعایی که کردم کاملاً بررسی شده و فکر شده است و نظر یک گروه متخصص را به عنوان پشتوانه خود دارد.تولید مسکن ۱۳۰ شغل را به صورت مستقیم درگیر می‌کند و در اشتغال زایی هم تاثیر بسزایی دارد.