مدیر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: کلاس‌ها باید غیرحضوری باشد تا از شدت شیوع بیماری کاسته شود

مدیر دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی دانش‌آموز به‌طور کامل در کلاس‌های درس حضور نداشته باشد و تحت آموزش معلم به شیوه حضوری قرار نگیرد ما انتظار داریم افت یادگیری اتفاق بیفتد و این نگرانی هست که همه نظام‌های آموزشی دنیا با آن روبرو هستند.

ایلنا نوشت: مدیر دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی دانش‌آموز به‌طور کامل در کلاس‌های درس حضور نداشته باشد و تحت آموزش معلم به شیوه حضوری قرار نگیرد ما انتظار داریم افت یادگیری اتفاق بیفتد و این نگرانی هست که همه نظام‌های آموزشی دنیا با آن روبرو هستند.

عباس سلطانیان مدیر دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره ارزیابی از وضعیت امتحانات دی ماه دانش آموزان متوسطه گفت: دانش آموزان از اسفندماه سال ۹۸ به بعد، به جز دو پایه نهم و دوازدهم که امتحانات آنها در خرداد ماه حضوری برگزار شد، مابقی پایه‌ها به شیوه استفاده از ارزشیابی در فضای مجازی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: بعد از بازگشت دانش آموزان به مدرسه از ابتدای سال تحصیلی، این نگرانی وجود داشت که دانش آموزان بعد از گذراندن دوره آموزش‌های مجازی، وقتی می‌خواهند در امتحانات حضوری شرکت کنند ترس داشته باشند، از طرفی عده‌ای از دانش آموزان در کلاس درس به شکل حضوری بودند و عده‌ای دیگر در زمان دیگری به صورت غیر حضوری از آموزش معلم استفاده کردند.

سلطانیان تاکید کرد: این مسایل به یادگیری دانش آموزان آسیب می‌زند و موجب می‌شود یادگیری دانش آموزان آن طوری که شایسته بوده، انجام نشود.

مدیر دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: طبیعتاً وقتی که دانش‌آموز به‌طور کامل در کلاس‌های درس حضور نداشته باشد و تحت آموزش معلم به شیوه حضوری قرار نگیرد ما انتظار داریم افت یادگیری اتفاق بیفتد و این نگرانی هست که همه نظام‌های آموزشی دنیا با آن روبرو هستند.

سلطانیان در ادامه خاطرنشان کرد: همکاران ما خیلی تلاش کردند این آسیب‌ها را به حداقل برسانند و مهمترین راهکاری که در این زمینه وجود داشت، استفاده حداکثری از زمان حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس بوده است. بازدیدهای میدانی ما از مدارس، تماس‌هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم با مدارس و به خصوص دبیران داشتیم نشان از همین امر داشت.

وی اشاره کرد: دبیران ما اعلام می‌کنند که امتحانات نیمسال اول نشان دهنده این است که دانش‌آموزان با یک افت یادگیری به خصوص در مطالبی که مربوط به سنوات قبل است و پیش نیاز درس‌هایی که امسال دانش‌آموز باید یاد بگیرد، روبرو شده‌اند.

مدیر دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر تلاش جهت کاهش آسیب‌های ناشی از یادگیری گفت: تمام تلاش وزارت آموزش و پرورش مبنی بر این بوده که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و ضوابطی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است، بتواند حضور حداکثری دانش‌آموزان را در مدرسه داشته باشد تا در حد توان بتوانیم این آسیب‌های پیش آمده را برطرف کنیم.

سلطانیان درباره حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌های درس مقاطع متوسطه گفت: تصمیم‌گیری در رابطه با حضوری و مجازی بودن آموزش برای دانش آموزان متوسطه توسط ستاد مقابله با کرونا اعلام شده، بدین گونه که آن‌ها به ستادهای استانی خود اعلام کرده‌اند؛ با توجه به وضعیتی که در سطح هر استان وجود دارد برنامه لازم را برای مدارس خود اعلام کنند.

مدیر دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: اکنون در برخی ستادهای استانی کشور اعلام شده که در برخی نقاط یک هفته و در برخی نقاط حتی بیشتر از این زمان، آموزش مجازی را در نظر بگیرند. با توجه به شیوع امیکرون، یک تا دو هفته کلاس‌ها باید به شکل غیرحضوری باشد تا از شدت شیوع بیماری کاسته شود. ما اکنون به صورت کلی در سطح کشور هیچ چیزی را به صوت کلی اعلام نکرده‌ایم، ولی ستاد مقابله با کرونا مصوب کرد که ستادهای استانی بر اساس شیوع امیکرون در استان تصمیم گیری کرده و این تصمیم گیری را به مدارس خود ابلاغ کنند.