مخالفت با طرح صیانت ، ملی است

نورانی نژاد گفت : تردید در محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین وجود ندارد همان طور که جای تردیدی در محکومیت حمله عربستان به یمن نیست هر دو اقدام محکوم و جنایت بار هستند و در هیچ کدام از اینها ما نفع نمی بریم.

سایت منیبان نوشت:نورانی نژاد گفت : تردید در محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین وجود ندارد همان طور که جای تردیدی در محکومیت حمله عربستان به یمن نیست هر دو اقدام محکوم و جنایت بار هستند و در هیچ کدام از اینها ما نفع نمی بریم.

حسین نورانی نژاد، فعال سیاسی اصلاح طلب،درباره جناحی شدن موضوع حمله روسیه به اوکراین و در پاسخ به این سوال که آیا این مباحث جناحی است، گفت: خیر. درباره این موضوع و موضوعات مشابه در گذشته چندان اختلاف نظر پر رنگی میان جریان های سیاسی داخلی نداشتیم. این اختلافات از زمانی پر رنگ شد که گرایش بخشی از جریان اصولگرا به سمت شرق با محوریت چین و روسیه، ناگهان افزایش زیادی پیدا کرد و بقیه بر سر جای خود ایستادند. البته این موضوع فقط محدود به اصولگرایان نیست برخی افراد هم در میان اصلاح طلبان هستند که از شدت ضد آمریکایی و غربی بودن، گرایش آنها به سمت شرق از حالت تعادل خارج شده است. به نظرمن نقطه تعادل، «شعار نه شرقی و نه غربی است.»

او در ادامه تاکید کرد: ما نه قرار است که به آمریکا و غرب صد در صد اعتماد کنیم و نه به روسیه و شرق؛ نه قرار است منافعی که در ارتباط با غربی ها می تواند برای ما نفع داشته باشد نادیده بگیریم نه منافعی که شرق برای ما دارد. رابطه مبتی بر منافع ملی، می تواند ما را در نقطه تعادل قرار دهد که استقلال و منافع کشور حفظ شود.

نورانی نژاد در ادامه افزود: به نظر می رسد گاهی مواضع سیاسیون به صورت مقطعی تبدیل به هویت برخی افراد و یا جریان ها می شود که این خطرناک است. اگر من موضعی داشته باشم و آن را به فراتر از موضع ببرم و تبدیل به هویت کنم، آن موقع تغییر هویت سخت می شود. برای برخی غرب ستیزی و یا شرق ستیزی تبدیل به هویت و حیثیتی شده و در نتیجه، متناسب با تحولات نمی توانند موضع بگیرند بلکه متناسب با آن هویتی که برای خود ایجاد کردند موضع می گیرند. گاهی این هویت با منافع ملی سازگار نیست؛ تردید در محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین وجود ندارد همان طور که جای تردیدی در محکومیت حمله عربستان به یمن نیست هر دو اقدام محکوم و جنایت بار هستند و در هیچ کدام از اینها ما نفع نمی بریم. اگر به صورت دوگانه در مقابل رفتارهای جنایت بار عمل کردیم باید مجدد بازنگری کنیم.

معاون سیاسی حزب اتحاد ملت درباره درخواست تجمع از سوی این حزب در مخالفت با طرح صیانت اظهار کرد: ما هنوز پاسخی نگرفتیم؛ منتظر هستیم که ترتیبات آن فراهم شود. در نهایت این کار به سود همه، نهادهای حاکمیتی و هم طرفداران طرح صیانت است. این گونه نیست اعتراض فراموش شود زیرا اعتراض مسیر دیگری را پیدا می کند. اعتراض مانند آبی است که جاری شده است. وقتی شما برای آب جاری مسیر معقول و طبیعی فراهم و در مسیر خود حرکت می کنید این مسیر زلال و شفاف خواهد بود اما اگر این اعتراضات را به رسمیت نشناسیم، در رابطه با این موضوع اشتباه است زیرا آحاد جامعه نسبت به این موضوع معترض هستند. تا بحال موضوعی در حاکمیت و طرحی در مجلس نداشتیم که در برابر آن مخالفت ملی داشته باشیم در مقابل این موضوع (طرح صیانت) مخالفت ملی وجود دارد بنابراین عاقلانه است که طی یک فرآینده قانونی با تمهید مقدمات توسط حاکمیت، اعتراض انجام شود. البته اگر پیش از تجمع، مجلس کمک کند تا این طرح ضدملی و مردمی باز پس گرفته و منتفی شود، بهتر خواهد بود.