محرابیان: امکان تولید ۲۲ درصد از نیاز کشور به برق را نداریم

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز شاهد ۱۴ هزار مگاوات تراز منفی در برق هستیم، گفت: یعنی امکان تولید ۲۲ درصد از نیاز برق خودمان را نداریم و دلیل آن کاهش سرمایه گذاری دربخش نیروگاهی درسالهای گذشته است.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مراسم امضای تفاهم نامه ایجاد ده هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت، اظهار داشت: در طی دو دهه گذشته شاهد ایجاد ظرفیتهای عظیم در حوزه صنایع و معادن کشور بودیم و ظرفیت های این بخش به صورت چشم گیری رشد داشته، اما در زمانی که شاهد ایجاد محدودیت در تامین برق صنایع باشیم این ایجاد محدودیت به معنای کاهش تولید، کاهش اشتغال و افت ارزش افزوده این بخش است.

وی افزود: در موضوع برق امروز در این صنعت به خودکفایی رسیده ایم و صاحب تکنولوژی و سازنده نیروگاه های برق آبی و حرارتی هستیم اما بسیار متاسفیم که در طی سالهای اخیر سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی به شدت کاهش داشته و نتوانستیم با رشد تقاضا و متناسب با آن در این بخش سرمایه گذاری کنیم و امروز شاهد ۱۴ هزار مگاوات تراز منفی در برق هستیم؛ این به معنای آن است که ۲۲ درصد نیاز برق خودمان را امکان تولید نداریم.

وزیر نیرو تصریح کرد: یکی از برنامه های مهم و محوری وزارت نیرو توسعه ظرفیتهای نیروگاهی کشور متناسب با تقاضا است و در این خصوص ایجاد ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در حوزه های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

محرابیان ادامه داد: ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید در بخش حرارتی توسط خود وزارت نیرو و شرکتهای تابعه و بخش خصوصی صاحب قرارداد فروش برق، عمدتا به صورت سیکل ترکیبی و بخش بخار ایجاد خواهدشد که در این زمینه پروژه های خوبی تعریف شده است.

وی اذعان داشت: در کنار آن برای ایجاد ظرفیت ده هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر برنامه ریزی کرده ایم و در کمتر از یک ماه که این برنامه را اعلام کردیم، تقاضاهای سرمایه گذاری که تا امروز به وزارت نیرو واصل شده بیشتر از برنامه اعلامی است.

محرابیان سرمایه گذاری در بخش نیروگاه های خورشیدی در ایران را اقتصادی دانست و گفت: در کشورهایی که میزان تابش آفتاب کمتر از ۲۰۰ روز در سال است طرح های نیروگاه خورشیدی اقتصادی است و به طور حتم در کشور ما که تابش خودرو به طور متوسط ۳۰۰ روز است و در برخی نقاط این میزان به ۳۳۰ تا ۳۴۰ روز می رسد، طرح های نیروگاه خورشیدی به مراتب اقتصادی تر است؛ در بخش نیروگاه های بادی نیز پتانسیل های خوبی در کشور وجود دارد که در این زمینه برنامه ریزی خواهد شد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه امروز با وزارت صمت، گفت: موضوع امروز تشویق صنایع کشور برای احداث نیروگاه های اختصاصی برای مصارف خودشان است که این کار با حمایت وزارت نیرو و وزارت صمت صورت می گیرد و قراردادهایی که تا امروز در این بخش منعقد شده به بیش از رقم ده هزار مگاوات رسیده است.

وزیر نیرو افزود: اینکه مصرف کننده گان عمده کشور خودشان در زمینه نیروگاه سرمایه گذاری کنند و حتی بتوانند علاوه بر تامین پایدار برق مورد نیاز خود، مازاد تولید این نیروگاه ها را در زمان نیاز به شبکه برق ارسال کرده و ما بتوانیم از تولید مازاد این نیروگاه ها برای مصرفکنندگان دیگر استفاده کنیم این اتفاق برنامه ریزی درستی است.

محرابیان خاطرنشان کرد: با ایجاد این نیروگاه ها در آینده ای نزدیک شاهد این خواهیم بود که درحوزه صنعت به خاطر کمبود برق شاهد کاهش تولید نباشیم.

در ادامه این مراسم فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: درسالهای گذشته حتی از میزان استهلاک هم کمتر سرمایه گذاری کرده ایم که این موضوع در تمام صنایع مشهود است و در صنعت برق هم با بروز خاموشی هایی که عمده آن به صنعت تحمیل شد موضوع کسری سرمایه گذاری ها در سال گذشته مشهود بوده است.

وی با بیان اینکه برای رشد ده درصدی در بخش صنعت و معدن برنامه ریزی کرده ایم، گفت: میزان مصارف مورد نیاز برای تحقق رشد ۱۰ درصدی را بررسی کردیم و یکی از موضوعات مهم آن بخش برق بود که در این زمینه مقرر شده در قالب این تفاهم نامه ۱۴ پروژه نیروگاهی با مجموع ظرفیت۱۰ هزار مگاوات احداث شده و به بهره برداری برسد که می تواند این نیروگاه ها به رونق تولید بیشتر در بخش صنعت و معدن منجر شود.

وزیر صمت با بیان اینکه امیدواریم شرکتهای سرمایه گذار زمان بندی این پروژه ها را رعایت کنند، گفت: برای اولین بار است که یک حجم گسترده درحد ۱۰ هزار مگاوات برای بازه زمانی سه ساله برنامه ریزی شده است که امیدواریم این برناه ریزی در زمان مقرر به طور کامل محقق شود.