متوسل شدن روزنامه اصولگرا به روزنامه نگار لندن نشین برای توجیه رفتار سفیر روسیه

ماجرا از موجی مجازی و رسانه‌ای علیه سفارت روسیه در تهران آغاز شد. اکانت توئیتری این سفارتخانه با انتشار عکس و توئیتی اعلام کرد که سفیر این کشور در ایران به مناسبت روز دیپلمات، به بنای یادبود گریبایدوف، ادای احترام کرده است.

روزنامه جوان نوشت:ماجرا از موجی مجازی و رسانه‌ای علیه سفارت روسیه در تهران آغاز شد. اکانت توئیتری این سفارتخانه با انتشار عکس و توئیتی اعلام کرد که سفیر این کشور در ایران به مناسبت روز دیپلمات، به بنای یادبود گریبایدوف، ادای احترام کرده است.

از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت سابق خواست مانع «ذبح منافع ملی» از طریق «تحریک غیرت ملی با هیاهوی رسانه‌ای» خبرنگارانی شود که او آن‌ها را «نزدیک به ظریف» نامیده است.

الکساندر سرگئی ویچ گریبایدوف، سفیر کبیر شوروی در ایران در دوره قاجاریه بود که ۹بهمن ۱۲۰۷ در تهران به دست معترضان کشته شد. او در مذاکرات ترکمانچای و نگارش عهدنامه آن نقشی اساسی ایفا کرد و مدت کوتاهی پس از عقد عهدنامه، به عنوان وزیر مختار روسیه به ایران آمد. رفتار گریبایدوف در ایران باعث خشم و کینه مردم شده بود.

آنچه تومار زندگی گریبایدوف را در هم پیچید و طاقت‌ها از او را در ایران طاق کرد بر اساس روایت‌های مکتوب، رفتار با دو زن ارمنی بود. معترضان تهرانی با حمله به محل اقامت گریبایدوف، او را با اسلحه هدف قرار داده و کشتند. سایت اعتمادآنلاین این توئیت را با تیتر «نمک پاشی سفیر روسیه بر زخم ایرانی ها» منتشر کرد. رسانه‌های اصلاح‌طلب دیگر هم این اقدام را توهین به ایرانی‌ها دانستند.

اما علی علیزاده، فعال رسانه‌ای و کنشگر سیاسی مقیم لندن با انتشار توئیت‌های سفارت روسیه در سال‌های گذشته و دقیقاً در همین روز مورد اشاره و به مناسبت «روز دیپلمات» نوشته: «سالگرد گریبایدوف هرساله بدون استثنا دقیقاً همانجا برگزار و عکسش منتشر شده»

او سپس به تفاوت واکنش‌ها در امسال اشاره کرده و از جمعی خاص از خبرنگاران نام برده و نوشته است: امسال، اما محافلی مشخص با تحریک غیرت ملی ایرانیان مشغول بریدن سر رابطه ایران و روسیه هستند.