قول بایدن به شاه سعودی درباره انصارالله

 رئیس‌جمهوری آمریکا تماس تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز برقرار و بر پایبندی آمریکا به حمایت از عربستان در "دفاع از خودش" تاکید کرد.

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری آمریکا تماس تلفنی با ملک سلمان بن عبدالعزیز برقرار و بر پایبندی آمریکا به حمایت از عربستان در “دفاع از خودش” تاکید کرد.

به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، کاخ سفید عصر چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز با ملک سلمان، پادشاه عربستان به بررسی مسائل منطقه‌ای مشترک از جمله حملات حوثی‌ها به تاسیسات عربستان پرداخت.

در این بیانیه آمده است: بایدن بر لزوم پایبندی آمریکا به حمایت از عربستان در “دفاع از ملت و اراضی خود” در برابر این حملات و نیز تایید کامل تلاش‌های سازمان ملل در پایان دادن به جنگ یمن تاکید کرد.

طبق بیانیه کاخ سفید، جو بایدن اشاره کرد، به تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای متعهد است و پادشاه عربستان را در جریان مذاکرات مستمر چند جانبه پیرامون “اعمال محدودیت‌ها بر برنامه‌ای هسته‌ای ایران” قرار داد.

کاخ سفید افزود: دو رهبر به بررسی مسائل متعدد منطقه خاورمیانه و اروپا پرداخته و بر ادامه فعالیت تیم‌های هماهنگی خود برای تدابیرشان در هفته‌ها و ماه‌های آینده توافق کردند.

پادشاه عربستان و رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین بر پایبندی کشورهایشان در تضمین ثبات انتقال انرژی در سطح جهان تاکید کردند.

از طرفی در بیانیه کاخ سلطنتی سعودی آمده است: ملک سلمان تماس تلفنی از جانب بایدن دریافت کرد، در این تماس بر روابط استراتژیک تاریخی دو کشور و نیز تقویت مشارکت بین دو کشور در جهت خدمت منافع دو طرف و به اصطلاح تحقق صلح و ثبات منطقه و جهان تاکید شد.

پادشاه سعودی همچنین بر اهمیت ادامه و تقویت همکاری امنیتی مشترک در زمینه “مقابله با تروریسم و تامین مالی آن” تاکید و از پایبندی بایدن به حمایت از کشورش در دفاع از خاک و شهروندان سعودی و نیز از موضع‌گیری آمریکا در حمایت از عربستان و تامین‌ نیازهای نظامی آن به منظور “تقویت تلاش‌های مشترک برای به اصطلاح حفظ امنیت و ثبات منطقه” تقدیر و تشکر کرد.

ملک سلمان به حمایت عربستان از تلاش‌های دولت آمریکا برای آنچه منع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواند، تاکید کرد و در اظهاراتی واهی گفت: “تلاش مشترک برای مقابله با فعالیت‌های نابودگر شاخه‌های ایران در منطقه ضروری است.”

ملک سلمان در عین حال مدعی تلاش عربستان برای برچیدن تمام دلایل و اسباب تنش در منطقه و ادامه مذاکره شد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز همچنین مدعی شد، عربستان خواهان دستیابی به راه حل سیاسی فراگیر در یمن و تلاش برای تحقق امنیت و ثبات و شکوفایی برای ملت یمن است!

او بدون توجه نشان دادن به تجاوزات هر روزه ائتلاف سعودی به یمن و ادامه محاصره چند ساله ملت یمن که ریاض مسببش است، ادعا کرد، عربستان به ارائه کمک‌های انسانی به این کشور و بازسازی یمن ادامه می‌دهد!

اهمیت حفظ تعادل در بازارهای جهانی انرژی و ثبات آن از دیگر مسائل مورد تاکید پادشاه سعودی بود. او به نقش توافقنامه اوپک + در این مساله و اهمیت حفظ آن اشاره کرد.