فعال سیاسی اصلاح‌طلب : بسیاری از مطالبات مردم از اول انقلاب مغفول مانده است

جلالی زاده گفت:بسیاری از اصول قانون اساسی عملاً فراموش شده و با شرایطی که اجرای این اصول رقم خواهد زد، فاصله بسیاری داریم.

نامه نیوز نوشت:جلالی زاده گفت:بسیاری از اصول قانون اساسی عملاً فراموش شده و با شرایطی که اجرای این اصول رقم خواهد زد، فاصله بسیاری داریم.

چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب هم گذشته و به همین بهانه دیدیم که یک بار دیگر شعارهای انقلاب، مطالبات انقلابیون، حال روز این روزهای کشور و مردم و فاصله آنچه می‌خواستند و فکر می‌کردند با این که حالا هست، در مرکز توجه‌ها قرار گرفت. سیاسیون و نظاران هم کم سخن نگفتند. برخی از تحقق خواسته‌های اصلی مثل استقلال گفته، برخی به عدم رعایت دقیق «نه شرقی، نه غربی» نقد کردند و برخی هم مدعی شدند که مطالبه انقلابیون اساسا اقتصادی و حول محور نان و مسکن و … نبوده است!

اغلب سیاسیون اما سعی کردند که در نگاهی منصفانه و واقع‌بینانه تحلیل کنند. مثلا جلال جلالی‌زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگویی در این باره گفت: «اگر بگوییم شعارها و آرمان‌های انقلاب به‌طور تام و تمام و ۱۰۰ درصدی محقق شده، خلاف گفته‌ایم؛ چراکه متاسفانه اینطور نیست.»

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به برخی اصول قانون اساسی ازجمله اصول سوم، نهم، دوازدهم، پانزدهم و … گفت: «بسیاری از اصول قانون اساسی عملاً فراموش شده و با شرایطی که اجرای این اصول رقم خواهد زد، فاصله بسیاری داریم.»

او درعین‌حال به «آزادی» به‌عنوان یکی از شعارهای اصیل انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت «ردصلاحیت کاندیداهای انتخابات، محدودیت‌هایی که در مسیر فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی و همچنین اندیشمندان و دگراندیشان ایجاد می‌شود و سختگیری در مواجهه با نشریات و مطبوعات همگی نشان از آن دارد که به لحاظ تحقق شعار آزادی وضعیتی نامساعد داریم.» او همچنین با تاکید بر استقلال‌طلبی به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی می‌گوید: «ما امروز فاصله بسیاری با شعار «نه شرقی، نه غربی؛ جمهوری اسلامی» داریم.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که «آزادی زندانیان سیاسی، تحقق عدالت و اجرای بی‌تنازل خواسته‌ای منطقی است که چندان به آن توجه نمی‌شود»، گفت: «متاسفانه باید اعتراف کنیم که امروز پس از ۴۳ سال، شاهد تضعیف بعد جمهوریت نظام هستیم و این مسئله را در حوزه‌های گوناگون ازجمله در بحث اقوام و مذاهب و تناقض‌ها و دوگانگی‌هایی که در این حوزه می‌بینیم، قابل رویت است.»

جلالی‌زاده همچنین: «درمجموع باید بگوییم که بسیاری از مسائلی که در زمان انقلاب، مطالبه مردم بود، امروز همچنان مغفول مانده و مطالبه مردم است. بنابراین باید بگوییم که درمجموع چندان در مسیر تحقق شعارهای انقلاب موفق نبوده‌ایم.»