فدرال رزرو نرخ بهره را بالا برد

با افزایش نرخ بهره قیمت‌ها در بازار رمزارز و نفت نزولی شد و از طرفی با چشم‌انداز رکود اقتصادی قیمت طلا صعودی ماند.

با افزایش نرخ بهره قیمت‌ها در بازار رمزارز و نفت نزولی شد و از طرفی با چشم‌انداز رکود اقتصادی قیمت طلا صعودی ماند.

فدرال رزرو در تازه‌ترین نشست خود، نرخ بهره را طبق انتظارات ۰.۲۵ درصد افزایش داد و به ۵ درصد رساند. این برای دومین دوره متوالی است که بانک مرکزی آمریکا پس از افزایش‌های تهاجمی ۰.۷۵ درصدی، این نرخ را ۰.۲۵ درصد افزایش می‌دهد. این بالاترین نرخ بهره فدرال رزرو از جون ۲۰۰۶ به شمار می‌رود.

تا مدتی پیش بازارها انتظار داشتند که فدرال رزرو در این دوره به دلیل بالا ماندن تورم و همچنین داغ بودن بازار کار، نرخ بهره را با یک افزایش ۰.۵ درصدی همراه کند اما بحران‌های بانکی ایجاد شده طی ماه گذشته که با ورشکستگی سیلورگیت آغاز شد و با سیلیکون ولی به اوج خود رسید، باعث شد تا بانک مرکزی آمریکا از تصمیم خود پا پس بکشد و به یک افزایش تنها ۰.۲۵ درصدی بسنده کند.

در این میان حتی برخی پیش بینی می‌کردند که ممکن است فدرال رزرو به کاهش نرخ بهره بپردازد زیرا بحران بانکی در حال گسترش بود و بسیاری از بانک‌های بزرگ همچون first republic و credit suisse احساس خطر جدی داشتند. با این حال اما حمایت بانک‌های مرکزی از بانک‌های در حال ورشکستگی و خرید کردیت سوئیس توسط رقیب خود یعنی UBS باعث شد تا آرامشی نسبی به بازارها بازگردد.

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو، در بیانیه خود بار دیگر از بالا ماندن تورم نسبت به هدف ۲ درصدی خود سخن به میان آورد و گفته است که احتمالا در سال ۲۰۲۳، یک افزایش ۰.۲۵ درصدی دیگر برای نرخ بهره در راه باشد و پس از آن پر سال ۲۰۲۴، این نرخ را ۰.۷۵ درصد کاهش دهیم.

 

سقوط آزاد بازار رمزارز با فزایش نرخ بهره

پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو که گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه سیاست های پولی سست تر باعث افزایش تقاضا برای دارایی های دیجیتال می شود، بازار ارزهای دیجیتال سقوط کردند. پس از اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، جاستین سان و سه شرکتش را به ارائه و فروش اوراق بهادار ثبت نشده و همچنین دستکاری قیمت متهم کرد، ارزش توکن‌های مرتبط با کارآفرین کریپتو، جاستین سان، به شدت کاهش یافت.

کوین مارس، بنیانگذار پلتفرم کارگزاری کریپتو پرایم Floating Point Group، گفت: “بازار به شدت به افزایش اخیر نرخ بهره واکنش نشان می‌دهد.”

 

بازار نفت سرخ‌پوش شد

یکی از تئوری‌های اساسی تصریح می‌کند که افزایش نرخ بهره هزینه‌های مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را افزایش می‌دهد که باعث کاهش زمان و هزینه‌ای که مردم صرف رانندگی می‌کنند، می‌شود. تعداد کمتری از مردم در جاده ها به معنی تقاضای کمتر برای نفت است که می تواند باعث کاهش قیمت نفت شود.

در ۲۴ ساعت گذشته قیمت نفت وست تگزاس ۷۰ سنت کاهش یافت و به بشکه‌ای ۶۹ دلار و ۲۶ سنت رسید و قیمت نفت برنت نیز در این مدت ۹۲ سنت کاهش یافت و به بشکه‌ای ۷۴ دلار و ۹۹ سنت رسید.

زور افزایش نرخ بهره به رکود نرسید

با وجود آنکه افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می‌برد و بازار برای کسب سود بیشتر به سمت اوراق قرضه متمایل می شود و تمایل کمتری برای خرید طلا به عنوان یک دارایی بدون پرداخت بهره خواهند داشت و همین موضوع تقاضای طلا را کمتر خواهد کرد که بازهم باعث افت قیمت طلا خواهد شد؛ چشم‌انداز رکود تقاضا برای طلا را همچنان بالا نگه‌داشته‌است که منجر به تداوم رشد قیمت طلا شده‌است.