غلامعلی رجایی : یکدست‌بودن نظام باعث حل مشکل نمی‌شود / کابینه رئیسی ناکارآمدترین کابینه بعد از انقلاب است

رجایی گفت: بسیاری از مدیران حتی سابقه مدیر کلی هم نداشتند بعد به یکباره پست‌های کلانی را دریافت کردند. معدل مدیران بالا نیست و این یکی از ضعف‌های دولت است. خود رئیسی هم از قوه قضاییه به قوه مجریه آمده و این در حالی است که ماهیت این قوه کاملا متفاوت است.

رویداد۲۴ نوشت: رجایی گفت: بسیاری از مدیران حتی سابقه مدیر کلی هم نداشتند بعد به یکباره پست‌های کلانی را دریافت کردند. معدل مدیران بالا نیست و این یکی از ضعف‌های دولت است. خود رئیسی هم از قوه قضاییه به قوه مجریه آمده و این در حالی است که ماهیت این قوه کاملا متفاوت است.

بیش از شش ماه از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد و همچنان وعده‌هایی که مطرح شده بود، تحقق نیافته است؛ مشکلات اقتصادی و گرانی به بالاترین حد خود تا این لحظه رسیده است و به نحوی کار گره خورده است. برخی می‌گویند بزرگترین مشکل دولت، بی‌برنامگی و استفاده از مدیران ناکارآمد است و برخی نیز بر این باورند که دولت زمان کافی برای تحقق وعده‌هایش نداشته است. رویداد۲۴ برای بررسی کارنامه دولت در چند ماهه اخیر و اینکه بزرگترین نقطه ضعف کابینه چیست، با غلامعلی رجایی گفت‌وگو کرده است.

 

این فعال سیاسی می‌گوید: مهمترین مشکلی که اکنون دولت دارد، موضوع ناکارآمدی است و متاسفانه باید بگویم معدل ناکارآمدی مدیران در دولت فعلی و مجلس بسیار پایین است، چرا که بسیاری از مدیران حتی سابقه مدیر کلی هم نداشتند بعد به یکباره پست‌های کلانی را دریافت کردند. معدل مدیران بالا نیست و این یکی از ضعف‌های دولت است. خود رئیسی هم از قوه قضاییه به قوه مجریه آمده و این در حالی است که ماهیت این قوه کاملا متفاوت است.

وی ادامه داد: بحث سرخوردگی و مایوس شدن جامعه نیز نکته مهمی است. شرایط اقتصادی جامعه و کوچک شدن سفره مردم، اعتماد عمومی به دولت را از بین برده است و زندگی مردم روز به روز سخت‌تر می‌شود و دولت هم برنامه‌ای ندارد. برخی از مشکلات هرچند که ریشه در سیاست‌های گذشته دارد، اما اکنون ۶ ماه از روی کار آمدن دولت جدید می‌گذرد و شرایط بدتر شده است. امیدواریم با امضای احیای برجام و رفع تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور، شرایط بهتر شود، اما اعتماد عمومی مردم بازهم با این شرایط بهتر نخواهد شد و نظام باید برای این اتفاق کاری کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نظام در یکدست‌ترین حالت ممکن خود به سر می‌برد، یادآور شد: این یکدست‌بودن باعث حل مشکل نمی‌شود چراکه دولت هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات کشور ندارد. در حال حاضر دولت رئیسی برای احیای برجام جدی عمل می‌کند، اما در سایر زمینه‌ها چه برنامه‌ای دارد؟ این همه در زمان انتخابات گفتند فلان صفحه برنامه برای حل مشکلات دارند، خب چه شد؟ الان برای حل مشکل تورم چه برنامه‌ای دارند؟

وی ادامه داد: ۶ ماه از دولت گذشته و یک‌هشتم زمان دولت گذشته، خب در این مدت اگر برنامه‌هایشان را رو نکرده‌اند دیگر چه زمانی می‌خواهند تا از برنامه‌هایی که در دوران انتخابات می‌گفتند را رونمایی کنند! از قیمت برنج گرفته تا سیب زمینی که ربطی به تحریم‌ها ندارد. بالاخره اینهمه از برنامه‌های منسجم و مدون در زمان انتخابات صحبت کردند که رای مردم را داشته باشند، اما باز هم دیدیم که رای زیادی نداشتند و کمترین رای و مشارکت در انتخابات را از آن خود کرد. به نظرم دولت و کابینه رئیسی ضعیفت‌ترین دولت بعد از انقلاب است.

رجایی می‌گوید سپاه با امکاناتی که دارد می‌تواند دولت را کمک کند و مثلا نهادهایی مانند سپاه و … می‌توانند افراد کارامد را به دولت معرفی کنند. رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور اختیاراتی دارد، اما وقتی تیم قوی و کارآمد نداشته کاری از پیش نمی‌رود و در اولین اقدام باید مدیران و وزرای خود را تغییر دهد. به هرحال بعد از این همه مدت عملکرد مدیران را دیده و می‌تواند آن‌ها را تغییر دهد. خصوصا در تیم اقتصادی، شامل وزارت کار و وزارت صنعت و اقتصاد، رئیس جمهور در اولین فرصت باید وزرا را تغییر دهد. بعد از آن هم، برنامه مدونی ارائه دهند و بر اساس آن مشکلات را حل و فصل کنند. دیگر وقتی وارد پاستور شده‌اند نمی‌توانند باید و نباید کنند، اکنون وقت عمل کردن است نه دستور دادن.

او با بیان اینکه باید دید با گشایش‌های برجام باز هم شرایط به همین منوال باقی می‌ماند یا خیر، گفت: باید صبر کنیم نتیجه رفع تحریم‌ها را ببینیم و بعد نتیجه عملکرد دولت به طور کامل را قضاوت کنیم. اکنون در بر همان پاشنه است. این عملکردها در آینده ابراهیم رئیسی بی‌تاثیر نیست. مردم به کارآمدی نگاه می‌کنند و بعد نمره می‌دهند. بر پایه همسن کارآمدی است که مانند افرادی همچون آیت‌الله هاشمی، مهندس موسوی و خاتمی ماندگار می‌شوند یا از یاد می‌روند و تمام می‌شوند. دولت نمی‌تواند به نظر و خواست مردم بی‌تفاوت باشد. دولت مانند ماشینی است که در جاده‌ای حرکت می‌کند و آن جاده خواست و نظر افکار عمومی است. فکر می‌کنم رای و اقبال پایین مردم به انتخابات و رئیسی و درصد بالای آرا باطله، منجر به تصمیمات جدیدی در نظام شود مانند پارلمانی شدن.