سیگنال وین به بازار ارز/ بازار ارز به سقوط قیمت دلار خوش‌بین شد؟

کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند اگر انتشار پیام‌های مثبت از برجام ادامه پیدا کند، احتمالا بازار ارز در روزهای آینده در مسیر کاهشی حرکت خواهد کرد.

کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند اگر انتشار پیام‌های مثبت از برجام ادامه پیدا کند، احتمالا بازار ارز در روزهای آینده در مسیر کاهشی حرکت خواهد کرد.

انتشار خبرهای تقریبا مثبت از وین، به اعتقاد گروهی از کارشناسان، احتمالا فضای قیمتی بازار دلا را نزولی خواهد کرد.

دیروز میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها با انتشار توئیتی از توزیع پیش‌نویس توافق بین طرف ها خبر داد.

اولیانوف نوشت: خبر فوری! هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا «متن نهایی» پیش‌نویس توافق احیای برجام را توزیع کرد. شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین اکنون باید تصمیم بگیرند این پیش‌نویس مورد پذیرش آنها هست یا خیر. چنانچه مخالفتی وجود نداشته باشد توافق هسته‌ای احیا خواهد شد.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که مذاکرات وین درباره متن پیش‌نویس توافق به پایان رسید.

این مقام اتحادیه اروپا که طبق رویه مرسوم خواست نامش فاش نشود، گفت: مذاکرات برای دست یافتن به یک متن پایان یافته است و ما متنی را تولید کرده‌ایم. آنچه الان اتفاق می افتد بستگی به پاسخ مشارکت کنندگان دارد.

او گفت که اتحادیه اروپا منتظر پاسخ گروه ۱+۴ و ایالات متحده آمریکا درباره متن پیش‌رو است و جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره با وزرای امور خارجه کشورهای مشارکت‌کننده در تماس خواهد بود.

 

از سوی دیگر، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه هم در مورد مذاکرات وین گفت: ۴ دور مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.

وی افزود: با توجه به مباحث صورت گرفته طی سه روز گذشته، امروز انریکه مورا چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد. ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.

وی افزود: بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است. احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.

در این شرایط، آن‌طور که از برآیند بازار پیداست، این‌که فعالان بازار ارز به شدت خبرهای برجام و مذاکرات وین را رصد می‌کنند و بر همین اساس، برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند با توجه به سیگنال‌های تقریبا مثبتی که از وین منتشر شده است، احتمالا بازار ارز در روزهای پایانی هفته جاری در مسیر نزولی حرکت خواهد کرد.

بر همین اساس، برخی از تحلیلگران عنوان می‌کنند همین موضوع باعث خواهد شد که معامله‌گران در مسیر فروش دارایی‌های خود در سطوح قیمتی بالاتر، پیش از شروع نوسانات گام برمی‌دارند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هر دلار آمریکا در آخرین روز معاملاتی، شنبه، ۱۵ مردادماه با قیمت ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رفت.

کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند اگر انتشار پیام‌های مثبت از برجام ادامه پیدا کند، احتمالا بازار ارز در روزهای آینده در مسیر کاهشی حرکت خواهد کرد.