سیب را از کشاورز ۵۰۰ تومان می‌خرند/قیمت‌ها نجومی میوه نصیب چه کسانی می‌شود؟

بررسی های میدانی حاکی از آن است که قیمت خرید سیب درب باغداری کیلویی ۵۰۰ تومان است که تا به دست مشتری در بازارهای میوه و تره بار برسد ۳۰ برابر گران می شود و حداقل به قیمت کیلویی ۱۵ هزار تومان می رسد.

نگارعلی_ اختلاف قیمت میوه از درب باغداری تا میوه و تره بار مرکزی تنها نمود کوچکی از مانور دلالان در بازارهای اقتصادی کشور است؛ این اختلافات قیمتی تنها محدود به نوع خاصی از میوه و یا سبزیجات نمی شود اما در برخی از انواع میوه ها مانند سیب شدت آن بیشتر است.

بررسی های میدانی خبرنگار خبرآنلاین حاکی از آن است که عده زیادی از باغداران به علت فروش نرفتن محصول خود اقدام به چال کردن سیب ها کرده اند و حتی سیب کیلویی ۵۰۰ تومان نیز در باغ های سراسر کشر خریدار ندارد و حال این سیب در مراکز میوه تره بار با قیمت های نجومی خرید و فروش می شود.

رصد بازار میوه از قیمت های نجومی سیب حکایت دارد؛ در حال حاضر هر کیلوگرم سیب قرمز در بازار در بازه قیمتی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان خرید و فروش می شود و هر کیلوگرم سیب سبز نیز در بازار ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان قیمت خورده است و ارزان ترین سیب موجود در بازار نیز در حال حاضر کیلویی ۱۵ هزار تومان قیمت خورده است.

این اختلافات قیمتی اما تنها محدود به نوع خاصی از میوه های موجود در بازار نمی شود بلکه رصد قیمت میوه از درب باغداری تا مراکز میوه و تره بار حاکی از اختلافات قیمتی خیره کننده ای است؛ هر کیلوگرم آلبالو درب باغداری در هفته های اخیر در بازه قیمت ۷ تا ۱۰ هزار تومان خرید و فروش می شده است و این در حالی است که در بازارهای میوه تره بار کشور این محصول در بازه قیمتی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان خرید و فروش می شده است.

میوه هایی نظیر زردآلو نیز از این اختلافات قیمتی در امان نماندند؛ گزارش های میدانی حاکی از آن است که هر کیلوگرم زردآلو درب باغداری در بازه قیمتی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان خرید و فروش می شود و این در حالی است که قیمت این میوه در میادین میوه و تره بار به ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان می رسد.

در حالی که قیمت میوه در میادین میوه و تره بار کشور در سال جاری و در قیاس با سال گذشته افزایش خیره کننده ای داشته است اما اوضاع برای باغداران در این مدت چندان باب میل نبوده است و حتی با وجود افزایش قیمت سموم کشاورزی، آب و دستمزد کارگران میانگین قیمت میوه درب باغداری در این مدت کاهش نیز پیدا کرده است؛ بررسی های میدانی حاکی از آن است که میانگین قیمت هر کیلوگرم آلبالو درب باغداری از ۱۴ هزار تومان در سال گذشته امسال به ۷ تا ۱۰ هزار تومان رسیده است.

در واقع افزایش میانگین قیمت مواد اولیه و خدمات در یک سال گذشته و کاهش قیمت محصول نهایی باغداران را در حال حاضر بیش از هر موقع دیگر در خطر فقر قرار داده است، فقری که در صورت عدم حمایت دولت از آنها منجر به فروش و یا تغییر کاربری اراضی و مهاجرت کشاورزان و باغداران خواهد شد.