سیاست چماق و هویج پوتین/ روسیه همزمان با مانور نزدیک مرز اوکراین، پشت میز گفت و گو با ناتو نشست

کلاف تنش مرزی میان روسیه و اوکراین گره کوری خورده است. ناتو حمایت خود را از دولت کی یف اعلام کرده اما همزمان متذکر شده هیچ گاه قصد ندارد به خاطر اوکراین وارد جنگ با روسیه شود اما حاضر است با نمایندگان اعزامی از سوی ولادیمیر پوتین مذاکره کند.

خراسان نوشت: کلاف تنش مرزی میان روسیه و اوکراین گره کوری خورده است. ناتو حمایت خود را از دولت کی یف اعلام کرده اما همزمان متذکر شده هیچ گاه قصد ندارد به خاطر اوکراین وارد جنگ با روسیه شود اما حاضر است با نمایندگان اعزامی از سوی ولادیمیر پوتین مذاکره کند.

در همین راستا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیش از آغاز نشست ناتو- روسیه روز گذشته گفت که «این یک فرصت به موقع برای گفت‌وگو در یک لحظه حساس برای امنیت اروپاست. وقتی تنش‌ها بالاست، مهم‌تر این است که دور یک میز بنشینیم و به نگرانی‌هایمان بپردازیم.» ریاست هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات امنیتی در شورای روسیه-ناتو بر عهده «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه و سرگرد «الکساندر فومین» معاون اول وزیر دفاع این کشور است. از طرف ناتو نیز نمایندگان دایم ۳۰ کشور در مقر ناتو، «وندی شرمن» معاون اول وزیر خارجه ایالات متحده و دبیرکل استولتنبرگ و مقامات بلندپایه نظامی ناتو حضور داشتند.

این نشست در حالی آغاز شد که دولت روسیه همزمان با پیشبرد گفت و گوهای دیپلماتیک میدان رزم را ترک نکرده است. روسیه روز سه‌شنبه تمرین‌هایی همراه با شلیک مستقیم را با نیروها و تانک‌های خود در نزدیکی مرز اوکراین برگزار کرد. به گزارش رویترز، یک روز پس از این که طرف آمریکایی در مذاکرات ژنو از روسیه خواست حدود ۱۰۰ هزار سرباز خود را از نزدیک مرز عقب بنشاند، وزارت دفاع گفت که حدود ۳ هزار نظامی، تمرینات نظامی از جمله نبردهای فرضی را در چهار منطقه در جنوب غربی روسیه آغاز کرده‌اند. این رزمایش نشان داد کرملین قصد کاهش فشار نظامی که آمریکا را به پای میز مذاکره کشانده، ندارد؛ جایی که مسکو خواسته‌هایی را برای گرفتن تضمین‌های امنیتی گسترده از غرب مطرح کرده است. در مقابل، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به نوبه خود یادآور شد که واشنگتن قصد ندارد در نشست شورای روسیه-ناتو محدودسازی عضویت کشورهای جدید در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را بررسی کند.

در شرایطی که دو طرف قصد عقب نشینی از مواضع خود را ندارند، به نظر می رسد تحولات به سمت برتری نسبی مسکو پیش می رود. تا جایی که اکونومیست در گزارشی نوشت: کارزار دیپلماتیک آمریکا برای جلوگیری از تهاجم روسیه به اوکراین، در این هفته با دیدار مقامات ارشد آمریکایی و روسی، سرعت بیشتری گرفت. ‌اما تیم جو بایدن، به رغم تمام اعتقاد او به قدرت «دیپلماسی بی امان»، به طور نگران کننده ای با کمبود دیپلمات های ارشد مواجه است. ‌او هنوز در پایتخت های مهم اروپایی مانند برلین، لندن و رم سفیری ندارد، با گذشت نزدیک به یک سال از ریاست جمهوری او، هیچ فرستاده ای در اوکراین ندارد و از سال ۲۰۱۹ چنین بوده است.