سقوط شدید ارزش روبل

با سقوط 30 درصدی ارزش روبل در مقابل دلار، مردم در روسیه و در زادگاه پوتین، سن پترزبورگ به خودپردازها حمله کرده تا دار و ندار خود را بردارند.

با سقوط ۳۰ درصدی ارزش روبل در مقابل دلار، مردم در روسیه و در زادگاه پوتین، سن پترزبورگ به خودپردازها حمله کرده تا دار و ندار خود را بردارند.

اما پوتین روس‌ها را از برداشت پولشان به صورت شبانه منع کرد.

تحریم جهانی باعث سقوط روبل شده و آن را به پولی بی ارزش تبدیل کرده است.

فروپاشی روبل به معنای نابود پس انداز مردم روسیه است که سال‌ها برایش زحمت کشیدند و حالا پوتین با تصمیم اشتباه خود در حمله به اوکراین همه را یک شبه به باد داد.

پوتین مسوولان اقتصادی را به کرملین خواند و درباره امپراتوری دروغ غرب گفت که تلاش دارند اقتصاد روسیه را نابود کنند.

اما بعدا دستور ممنوعیت واریز وجه نقد به هر حساب خارجی را اعلام کرد تا ثروتمندان، پولها را به خارج نبرند و کشور را بی ثبات‌تر نکنند.

رگبار جدید تحریم باعث شد تا بانک مرکزی روسیه توسط آمریکا تحریم شود و حالا تجارت آمریکایی‌ها با روس‌ها قطع شده و توانایی روس‌ها در دفاع از پول ملی خود به شدت محدود شده است.

ایالات متحده همچنین تحریم‌هایی را علیه صندوق سرمایه‌گذاری دولتی اعمال کرد و یکی از مقامات گفت که جو بایدن قصد دارد اطمینان حاصل کند که اقتصاد روسیه «تا زمانی که پوتین با تهاجم خود به اوکراین پیش می‌رود، به عقب می‌رود».

حتی سوئیس سمبل بی طرفی اعلام کرد که از رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا کپی کرده و پنج الیگارش روس را تحریم کرده است.

بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به ۲۰ درصد رساند و در تلاشی ناامیدانه برای محافظت از پول و اقتصاد خود، از بازشدن بورس اوراق بهادار مسکو جلوگیری کرد.

علی رغم بالا بردن نرخ بهره، مردم جلوی دستگاه‌های خودپرداز برای خارج کردن پول نقد صف کشیدند.