سقوط آزاد تقاضای لوازم خانگی

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: با وجود کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی فروش در بازار لوازم خانگی، قیمت ها در این بازار کماکان در حال پیشروی است

در حالی که فعالان بازار لوازم خانگی از رکود سنگینی در این بازار خبر داده و کاهش هفتاد تا هشتاد درصدی خرید و فروش را در دو سال اخیر مورد استناد قرار می‌دهند اما رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از تاسیس چهارصد فروشگاه جدید تنها در یک سال و نیم اخیر در این صنف خبر می‌دهد.

اکبر پازوکی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در خصوص دلایل افزایش تعداد فروشگاه‌های لوازم خانگی در دوره رکود گفت: به هر حال برخی تصور می‌کنند با توجه به قیمت لوازم خانگی، فعالیت در این صنف پرسود است، از سوی دیگر افراد وقتی از یافتن شغل ناامید می‌شوند با اجاره مغازه‌ای در صدد برمی‌آیند که فعالیت اقتصادی کنند و در صنف لوازم خانگی خلاف سایر صنف ها  ما با افزایش تعداد فروشگاه‌ها روبرو بودیم .

او در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کارخانه‌ها نیز گفت: واحدهای تولیدی در این دوره تعدیل نیرو نکرده اند چراکه به ظرفیت تولید خود نرسیده اند بلکه در این بین نیرو تازه نیز جذب کرده اند

رییس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی در پاسخ به این سئوال که دلیل رشد قیمت‌ها با وجود کاهش تقاضا در بازار چیست؟ گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و تورم موجود  در اقتصاد زمینه را برای رشد قیمت مهیا می‌کند از سوی دیگر در ماه‌های اخیر تعداد ازدواج‌ها به حداقل رسیده است و همین امر در سقوط آزاد تقاضا در بازار موثر بوده است ، در عین حال گرانی کالا نیز سبب شده است بخشی دیگر از متقاضیان از بازار خارج شوند .

پازوکی در ادامه افزود: دو عامل همیشه سبب رشد تقاضا در بازار لوازم خانگی می‌شود، اول زمانی که تعداد ازدواج ها افزایش یابد و دوم وقتی ساخت و ساز مسکن رونق گیرد ، تقاضا به بازار لوازم خانگی باز خواهد گشت اما زمانی که آمار ازدواج و ساخت و ساز به شدت پایین است رکود این بازار تشدید می‌شود .

وی تاکید کرد البته مولفه قیمت و قدرت خرید نیز بسیار مهم است، با وجود کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی فروش در بازار لوازم خانگی، قیمت ها در این بازار کماکان در حال پیشروی است و دلیل آن چیزی نیست به غیر از قیمت بالای مواد اولیه؛ در ضمن تولیدکننده باید با هزار بدبختی ارز تهیه کند و سپس آن را به کشورهایی بفرستد که از آنها مواد اولیه خریده است .