روزنامه اعتماد: این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی که توسط رئیسی کلیدخورده، مبهم است

روز یکشنبه مراسم آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور، با حضور رییس‌جمهور در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

اعتماد نوشت:روز یکشنبه مراسم آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور، با حضور رییس‌جمهور در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

در آن مراسم، ظاهرا نام پروژه‌ها به صورت کامل عنوان نشده است، هر چند مدیران عامل شرکت‌های امضاکننده اسناد، اشاراتی به برخی از آنها داشته‌اند.

آیا پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در خبری که برای این مراسم منتشر کرد، نام پروژه‌ها و اسناد امضا شده را به صورت کامل، اطلاع‌رسانی کرده است؟ «خیر». خبرگزاری‌ها هم بعد از این مراسم، عموما خبر کوتاه ریاست‌جمهوری را انعکاس دادند.

خوب است رییس‌جمهور محترم دستور دهند تا نام این پروژه‌ها را به تفکیک، همراه با ارزش و مجریان هر کدام از آنها (و اینکه کدام یک قرارداد است کدام یک تفاهمنامه) در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری منتشر کنند. «شفافیت» که نباشد مسیر حدس و گمان‌های مختلف باز می‌شود.

۱- در خبر کوتاهی که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری روز یکشنبه منتشر کرده، آمده است: «شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسوولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی را برعهده دارند.» در این خبر همچنین آمده است: «۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.»
این شرکت‌ها دقیقا چه پروژه‌هایی را با چه ارزشی امضا کرده‌اند؟! آیا همه اسنادی که روز یکشنبه امضا شده، «قرارداد» است یا اینکه «تفاهمنامه» هم در بین آنها بوده است؟

۲- وزیر نفت دیروز در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه «ایران پلاست»، از دو پروژه‌ای که «قراردادش» در حضور سیدابراهیم رییسی امضا شده بود، پرده برداشت. هر چند عصر یکشنبه، سایت خبری وزارت نفت، صرفا امضای قرارداد سهراب را اطلاع‌رسانی کرده بود: «روز یکشنبه، یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار قرارداد در صنعت نفت و گاز امضا شد که نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار آن مربوط به گازهای مشعل میدان‌های شرق کارون است، بیش از ۸۰۰ میلیون دلار هم مربوط به قرارداد توسعه میدان نفتی مشترک سهراب بود.» جواد اوجی وعده داد که به زودی قراردادهایی را در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل و نیز توسعه میدان‌های نفت و گاز امضا خواهد کرد.

۳- یک پایگاه اطلاع‌رسانی، جمعه گذشته فهرستی از ۴۹ پروژه را به ارزش سرمایه‌گذاری حدود ۱۸٫۷ میلیارد دلار اعلام کرده بود که ظاهرا، با اسناد روز یکشنبه تفاوت‌هایی داشته است. در دو روز گذشته، اطراف مختلفی از نحوه اطلاع‌رسانی رخداد روز یکشنبه، مرتبط با «کارگروه پیشرانان پیشرفت اقتصاد ملی» حیرانند.

۴- در روزهای گذشته، اخباری درخصوص «تفاهمنامه»هایی در صنعت نفت به گوش می‌رسد که در صورت امضا، نیاز به اطلاع‌رسانی رسمی و فوری دارد، چون سوال‌برانگیز شده است. نظیر اینکه عنوان شده، تفاهمنامه‌ای بین مجتمع فولاد مبارکه اصفهان و شرکت ملی نفت ایران، برای توسعه یک میدان گازی، منعقد شده یا خواهد شد (قبلا نفتی‌اش هم گفته شده بود). لازم است وزیر نفت وعده دیروزش را درخصوص امضای قریب‌الوقوع قراردادها (یا تفاهمنامه‌ها) برای جمع‌آوری گازهای مشعل و توسعه میادین نفت و گاز را، با «شفافیت» و در حضور رسانه‌ها، اجرایی کند. آن‌وقت می‌توان سوالات را صریح پرسید.