روایت خبرنگار آمریکایی از موضع غیرسازنده واشنگتن درمذاکرات وین

خبرنگار وال استریت ژورنال به مواضع آمریکا در مذاکرات وین که منجر به توقف این مذاکرات شد و نیز اخذ ضمانت از سوی ایران پرداخت.

ایرنا نوشت:خبرنگار وال استریت ژورنال به مواضع آمریکا در مذاکرات وین که منجر به توقف این مذاکرات شد و نیز اخذ ضمانت از سوی ایران پرداخت.

لارنس نورمن خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال در حساب کاربری خود در توییتر مدعی شد از آنجایی که ایرانی ها حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکا نیستند، وقوع سوء تفاهم در مورد مواضع و انتظارات غیر قابل پیشگیری می شود.

خبرنگار وال‌استریت ‌ژورنال نوشت موضع محوری آمریکا کاملا روشن است. برجام سندی است که روی آن توافق شده است. هیچ ضمانتی داده نشده که طرفی هرگز از آن خارج نشود این، یک توافق سیاسی با تعهدات سیاسی بوده است. اگر ایران می‌خواهد توافق را تغییر دهد، آمریکا هم خواسته‌های خود را دارد.

این خبرنگار آمریکایی اذعان کرد مساله روشن بود، در واقع، بصورت علنی اعلام شد ضمانت دائمی منتفی است. هیچ رئیس‌ جمهوری آمریکا اختیار ملزم کردن دولت آینده را به معاهده ای غیرالزام‌آور که از تایید کامل سنا برخوردار نیست، ندارد.

وی ادعا کرد دولت بایدن این را هم به صراحت بیان کرد که هرگونه ضمانت حقوقی، فراتر از توافقی خواهد بود که بر سر آن اجماع حاصل شده است.

این خبرنگار آمریکایی مدعی شد با این حال، آنها کاملا تمایل داشتند در داخل متن، تعهد سیاسی خودشان را به اجرای توافق و پایبندی به آن به وضوح و صراحت قید کنند.

خبرنگار وال استریت ژورنال ادامه داد آنها نمی خواستند برای بازگشت به برجام تلاش زیادی کنند و به دلایل کوچک دوباره از آن خارج شوند.

وی تصریح کرد که منابع غربی کاملا می دانند خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ اخذ ضمانت از سوی ایران را کاملا منطقی کرد. شاید این فاصله ای است که نمی توان آن را پر کرد.

این خبرنگار آمریکایی سپس مدعی شد روش محک زدن آن از طریق مذاکرات است به صورت ایده‌آل، مذاکره مستقیم.