رشد بازارها در سایه چشم‌انداز منفی مذاکرات هسته‌ای

بازار سکه و ارز در هفته منتهی به ۷ آبان ماه رشد مثبتی را به ثبت رساندند؛ این در حالی است که هفته قبل از آن روند نوسانی از خود نشان داده بودند.
جمال رازقی

بازار سکه و ارز در هفته منتهی به ۷ آبان ماه رشد مثبتی را به ثبت رساندند؛ این در حالی است که هفته قبل از آن روند نوسانی از خود نشان داده بودند.

نااطمینانی نسبت به چشم‌انداز مذاکرات و مسائل حل نشده میان طرفین مذاکره عامل رشد ملایم قیمت‌ها بود. بازار سهام که در هفته منتهی به ۳۰ مهر ماه رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده بود، در هفته گذشته نزولی شد. در سطح بین‌المللی نیز اصلاح قیمت‌ها مشخصه بیشتر بازارها بود.

در هفته منتهی به ۷ آبان ماه، بازار سکه و دلار مسیر صعودی ملایمی را از خود نشان دادند، این در حالی است که در هفته گذشته روند رفت و برگشتی را تجربه کردند. با توجه به نااطمینانی حاکم بر بازار سکه در خصوص ادامه رشد قیمت‌ها، احتیاط در سطح بالایی قرار دارد. برخی فعالان بازار پایین بودن حجم معاملات در بازار سکه را ناشی از حباب قیمتی بالا و هراس معامله‌گران از افزایش فروش در نتیجه نزدیک شدن قیمت به مرز مقاومتی ۱۲ میلیون تومان می‌دانند.

با توجه به ادامه بدبینی‌ها در خصوص شروع مذاکرات هسته‌ای انتظار رشد قیمت دلار افزایش یافت و از مرز مقاومتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان عبور کرد. از آنجا که برای رسیدن به توافق جامع میان ایران و کشورهای درگیر مذاکرات، مسائل حل نشده زیادی وجود داشته و همچنین شروع مذاکرات هسته‌ای تنها منجر به کاهش مقطعی التهاب بازارها شده و اختلافات عمیقی بین ایران و آمریکا وجود دارد، چشم‌انداز مثبتی نسبت به توافق هسته‌ای وجود ندارد. صحبت‌های نماینده آمریکا در امور ایران مبنی بر احتمال عدم تحقق توافق هسته‌ای در افزایش فعالیت نوسان‌گیران موثر بوده است. این در حالی است که سفر نماینده ایران به بروکسل برای رایزنی درباره چگونگی شروع مذاکرات وین می‌تواند منجر به افزایش احتیاط خریداران شود.

شاخص کل سهام که در هفته منتهی به ۳۰ مهر ماه با رشد ۲.۸ درصدی به بالای مرز ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار واحد برگشت، در هفته گذشته با ۳ درصد افت به ۱ میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید. بازگشت روند مثبت قیمت جهانی کامودیتی‌ها می‌تواند محرکی برای رشد سهام باشد. به علاوه تثبیت نرخ دلار بالای ۲۷ هزار تومان و گزارش‌های مطلوب صنایع فلزی و معدنی و غیره می‌­تواند نشانه‌ای از صعودی بودن ارزش معاملات باشد. این در حالی است که نبود نقدینگی و عمق ناچیز بازار سهام از جمله ریسک‌های پیش روی این بازار می‌باشد. در حال حاضر برخی از سهم‌ها در قیمت کنونی همچنان ارزنده هستند و احتمال افزایش تقاضا برای این سهام وجود دارد.

رشد بیش از حد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۲ اکتبر باعث شد تا قیمت انواع نفت در هفته گذشته کاهش یابد. این اصلاح قیمتی پس چند هفته رشد متوالی می‌تواند ناشی از افزایش احتیاط معامله‌گران باشد. به عقیده کارشناسان قیمت نفت بالای ۸۰ دلار بیش از ارزش واقعی آن است. چین و هند نفت را جایگزین زغال سنگ کرده‌اند و این مساله باعث افزایش نیم میلیون بشکه‌ای تقاضای نفت و رشد قیمت در زمستان خواهد شد.

با تشدید نگرانی­‌ها نسبت به رشد فشارهای تورمی قیمت هر اونس طلای جهانی در هفته گذشته از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کرد اما با رشد ارزش دلار و نرخ سود اوراق قرضه، در انتهای هفته منتهی به ۲۹ اکتبر از این قیمت پایین‌تر رفت. با افزایش قیمت انرژی و نگرانی‌ها از افزایش تورم انتظار رشد قیمت طلا به عنوان یک دارایی امن همچنان وجود دارد. از سوی دیگر، رشد غیرمنتظره شاخص خرده فروشی آمریکا در ماه میلادی گذشته انتظارات برای تعدیل تدابیر محرک مالی بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرده است و این مساله در رشد ارزش شاخص دلار آمریکا و افت قیمت جهانی طلا موثر خواهد بود.

بیت کوین که در هفته منتهی به ۲۲ اکتبر با قدرت از مرز ۶۰ هزار دلار عبور کرده بود، در هفته گذشته نتوانست روند صعودی خود را ادامه دهد اما علی رغم نوسان‌های شدید در نهایت مرز حمایتی ۶۰ هزار دلار را حفظ کرد. با توجه به رشد این رمزارز در هفته‌های گذشته، اصلاح قیمتی دور از انتظار نیست. با توجه به تصمیم چین برای بازنگری در محدودیت‌های اعمال شده بر معاملات بیت‌کوین و در صورت عملی شدن این تصمیم، رکوردشکنی غیرمنتظره‌ای در انتظار این ارز دیجیتال خواهد بود. به علاوه گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، هفته آینده دستورالعمل‌های خود در رابطه با ایجاد یک چارچوب قانونی بین‌المللی در بازار رمزارزها اعلام خواهد کرد. در هر صورت مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال نوع سیاست‌های کشورهای جهان در رابطه با آنها می‌باشد.

فلزات پایه که دو هفته گذشته با اعلام آمار ضعیف ­تر از انتظار اشتغال آمریکا در ماه سپتامبر و امیدواری فعالان بازار نسبت به تأخیر در اجرای تعدیل برنامه‌های محرک مالی بانک مرکزی آمریکا رشد قابل توجهی را ثبت کرده بودند، برای دومین هفته متوالی (منتهی به ۲۲ اکتبر) با افت قیمت مواجه شدند. در هفته گذشته نیز بیشتر فلزات پایه اصلاح قیمتی را تجربه کردند.

* رییس اتاق بازرگانی شیراز