رده‌بندی سنی آثار سینمایی برعهده کیست؟

پس از آن که دیوان عدالت اداری تنظیم ضوابط رده‌بندی سنی آثار سینمایی را از صلاحیت سازمان سینمایی خارج کرد یکی از معاونین این نهاد گفت که تنظیم آیین‌نامه رده‌بندی سنی آثار سینمایی طبق قانون برعهده هیئت وزیران یا وزیر مربوطه (فرهنگ و ارشاد اسلامی) است و سازمان سینمایی صلاحیت انجام این کار را ندارد.

ایسنا نوشت: پس از آن که دیوان عدالت اداری تنظیم ضوابط رده‌بندی سنی آثار سینمایی را از صلاحیت سازمان سینمایی خارج کرد یکی از معاونین این نهاد گفت که تنظیم آیین‌نامه رده‌بندی سنی آثار سینمایی طبق قانون برعهده هیئت وزیران یا وزیر مربوطه (فرهنگ و ارشاد اسلامی) است و سازمان سینمایی صلاحیت انجام این کار را ندارد.

دیوان عدالت اداری که طبق اصل ۱۷۳ قانون اساسی به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آن‌ها زیر نظر رئیس قوه قضائیه تاسیس شده به تازگی اعلام کرده است که «تصویب ضوابط رده‌بندی سنی آثار سینمایی از حدود اختیارات سازمان سینمایی خارج است اما اصل رده‌بندی سنی آثار سینمایی ضروری است». رایی که این سوال را ایجاد می‌کند که مسئول رده‌بندی سنی آثار سینمایی کدام نهاد است؟

مهدی دربین معاون قضایی در امور هیات عمومی و هیئت‌های تخصصی دیوان عدالت اداری، در ارتباط با این رای گفت: هیئت عمومی در رای خود این را اعلام کرده است که طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی علاوه بر این‌که قانونگذار تصریح کرده است که آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین باید توسط هیئت وزیران نوشته شود، هریک از وزرا صلاحیت دارند در حوزه مسئولیت و حدود وظایف خویش و مصوبات هیئت وزیران، آیین‌نامه وضع و بخشنامه صادر کنند ولی مفاد این مقررات نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد. این اجازه و اختیار به وزرا و هیئت وزیران داده شده و معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی اختیار تدوین شیوه‌نامه، آیین‌نامه و مقرراتی از این دست را ندارد.

وی با تاکید بر لزوم اصل رده‌بندی سنی آثار سینمایی گفت: در بندهای ۱۱ و ۱۳ ماده ۳ آیین‌نامه «‌نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدیو و صدور پروانه نمایش آن‌ها» با این‌که اشاره شده است فیلمی که مجوز ساخت و پخش می‌گیرد باید فاقد «صحنه‌هایی از جزییات قتل و جنایت و شکنجه و آزار به نحوی که موجب ناراحتی بیننده یا بدآموزی گردد» و «تصاویر و اصوات ناهنجار اعم از آن که ناشی از نقص فنی یا غیر آن باشد به نحوی که سلامت تماشاگر را به خطر اندازد» باشد اما لزوما این به آن معنا نیست که تماشای فیلم‌ها برای همه رده‌های سنی مناسب است. مرجعی که راجع به رده‌بندی سنی آثار سینمایی ضابطه‌گذاری می‌کند وزیر مربوطه یا هیئت وزیران است.

دربین با بیان این‌که در یکی از بخش‌ها و فصول آیین‌نامه رده‌بندی سنی آثار سینمایی تخلف از ضوابط رده‌بندی پیش‌بینی و برای آن مجازات تعیین شده است گفت: مشخصا بیان تخلفات و جرایم، میزان و نوع مجازات برعهده مقام اداری نیست پس هیئت عمومی از این جهت که اولا تدوین رده‌بندی سنی از شئون معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی خارج است و در حدود صلاحیت هیئت وزیران یا وزیر مربوطه است این آیین‌نامه را ابطال کرد دوما هرکسی که آیین‌نامه رده‌بندی سنی آثار سینمایی را تدوین می‌کند (چه هیئت وزیران چه وزیر مربوطه) باید حواسش باشد که فصلی که جرایم و تخلفات را ذکر و برای آن‌ها مجازات تعیین کرده است از شئون آیین‌نامه نویس خارج است و در اصل تعیین تخلفات و مجازات از شئون قانونگذار و صدور و اعمال حکم از شئون مرجع قضایی است.