دمای تهران تا یک درجه بالاتر از نرمال طی سه ماه آینده/ کاهش بارش‌ها

معاون اداره کل هواشناسی استان تهران گفت: متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است.

ایسنا نوشت: معاون اداره کل هواشناسی استان تهران گفت: متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است.

مازیار غلامی درباره پیش‌بینی وضعیت بارش و دما در سه ماه آینده اظهار کرد:جدیدترین خروجی‌های مدل‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که متوسط بارش طی سه ماه آینده استان تهران در نواحی شمالی در حد نرمال و در نیمه جنوبی استان کمتر از نرمال باشد. به‌طور کلی به نظر می‌رسد که متوسط بارش استان تمایل به کمتر از نرمال داشته باشد.

وی ادامه داد: متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است. این شرایط سبب می شود تا با توجه به کاهش بارش انباشته شده از پاییز و پیش‌بینی افزایش نسبی دما طی سه ماه آینده، لزوم مدیریت منابع آب و مدیریت مصرف آب بیش از پیش احساس شود.

معاون اداره کل هواشناسی استان تهران تاکید کرد: پیش‌بینی‌های فصلی ابتدای هر ماه به‌روزرسانی می‌شوند و درستی پیش‌بینی فصلی بارش و دما معمولا بین ۶۵ تا ۷۰ درصد است.

غلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تحلیل نوسان دمای هوا استان تهران در بهمن ماه ۱۴۰۰ گفت: میانگین ماهانه دما در این ماه ۲.۸ درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلندمدت، ۰.۲ درجه سلسیوس افزایش داشت این در حالیست که متوسط حداقل دما در این ماه نسبت به بلند مدت ۰.۵ درجه سلسیوس کاهش یافت اما متوسط بیشینه دما حدود یک درجه سلسیوس افزایش داشت.

وی افزود: ورامین با متوسط دما ۷ درجه سلسیوس و فیروزکوه با متوسط دما ۲.۲ – درجه سلسیوس به‌ترتیب بیشترین و کمترین مقادیر متوسط دما را به خود اختصاص دادند. بررسی آماری مقادیر بارش ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان نیز بیانگر آن است که مقدار بارش پهنه‌ای در سطح استان ۲۱.۸ میلی متر و در مقایسه با بلند مدت حدود ۴۶ درصد کمتر بود.

غلامی در پایان درباره میزان بارش برف و باران از ابتدای سال زراعی تصریح کرد: مقدار بارش استان تهران از ابتدای سال زراعی(مهر ۱۴۰۰) تا (۴ اسفند ۱۴۰۰) ، ۱۰۹ میلی متر بوده که در مقایسه با بلند مدت حدود ۲۹ درصد کاهش یافته است.