دستورات دادستان تهران به قضات دادسرا

دادستان عمومی و انقلاب تهران با تاکید بر تکریم ارباب رجوع، تلاش برای تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و قدیمی، بازدید مستمر از زندان‌ها و نظارت بر اجرای دستورات قضایی توسط ضابطان را مهمترین اقدامات برای کاهش اطاله دادرسی برشمرد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با تاکید بر تکریم ارباب رجوع، تلاش برای تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و قدیمی، بازدید مستمر از زندان‌ها و نظارت بر اجرای دستورات قضایی توسط ضابطان را مهمترین اقدامات برای کاهش اطاله دادرسی برشمرد.

به گزارش دادسرای عمومی و انقلاب تهران، علی القاصی‌مهر در جلسه ویدئو کنفرانس بررسی عملکرد نواحی ۳۴، ۳۱، ۱۸، ۱۶، ۱۲ و ۱۰ دادسرای تهران بر افزایش اهتمام قضات و کارکنان در رفع اطاله دادرسی و برخورد مناسب با ارباب رجوع تأکید کرد و گفت: اطاله دادرسی و کارهای معوقه و زمین مانده مربوط به مردم و مراجعان یکی از مشکلات و مسائل اساسی و مهم است که باید برای رفع آن اقدام کرد.

وی جلب رضایت و اعتماد مردم را سرمایه قوه قضاییه دانست و با اشاره به برخی آمارهای نگران کننده پرونده‌های مسن از سال های قبل افزود: طی این مدت اخیر برای کاهش موجودی پرونده‌ها همکاران تلاش‌های زیادی کردند به گونه‌ای که اکنون آمار پرونده‌های مسن و معوق کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

دادستان تهران به عملکرد برخی شعب اشاره کرد و اظهارداشت: وضعیت آمار عملکرد دادسراها پیش از این هم در جلسات مختلف از جمله شورای معاونان، بررسی و تذکرات لازم ارائه شده و انتظار می‌رود با همت همکاران تا پایان اسفند سال جاری موجودی پرونده‌های سال قبل صفر شود.

القاصی‌مهر با تأکید بر لزوم برگزاری مستمر جلسات کمیته رفع اطاله دارسی به منظور رسیدگی به پرونده‌های مانده و معوق تصریح کرد: در این راستا باید درباره پرونده‌های پیچیده در کمیته رفع اطاله دادرسی تصمیم‌گیری و درصورت لزوم برای کسب نظر مشورتی موضوع به دادستانی منعکس شود.

وی به معاونان دادستان و قضات، بازپرسان و دادیاران دادسراهای حاضر در جلسه دستور داد بحث سرکشی و بازدید میدانی از زندان را هر دو هفته یک بار در دستور کار داشته باشند.

دادستان تهران با تأکید بر اهمیت نظارت بر ضابطان، افزود: بخشی از اطاله دادرسی به عدم اجرای دستورات قضایی توسط ضابطان بر می‌گردد که باید با نظارت‌ها این موضوع نیز رفع شود.

القاصی‌مهر به قضات دادسراهای تهران دستور داد به منظور جلوگیری از وقت کشی و اطاله در کار مردم از ضمانت های اجرایی کیفری برای پیگیری دستورات قضایی در مورد دستگاه‌هایی که پاسخ استعلامات را دیر می‌دهند، استفاده کنند.

دادستان تهران از رضایت مردم و شاخص‌های کشوری به عنوان معیارهای مورد نظر دادستانی برای ارزیابی عملکرد دادسراها یاد کرد و افزود: در این مدت برای رسیدن آمار پرونده‌های شعب از هزار پرونده به کمتر از ۳۰۰ فقره تلاش‌های زیادی شده اما وضع موجود با دو شاخص مورد نظر همچنان فاصله دارد.

القاصی‌مهر خواستار تکریم ارباب رجوع شد و تاکید کرد: برخورد ما با مردم و مراجعان باید مناسب باشد؛ زیرا هیچکدام از فریضه های الهی از خدمت به خلق الله اجر بیشتری ندارد.