درخواست چین از روسیه برای تعویق جنگ تا پایان المپیک زمستانی

روز چهارشنبه اعلام شد که چین از روسیه خواسته است تا حمله به اوکراین را تا پایان بازی‌های المپیک زمستانی در پکن به تعویق بیندازد.

ایسنا نوشت:روز چهارشنبه اعلام شد که چین از روسیه خواسته است تا حمله به اوکراین را تا پایان بازی‌های المپیک زمستانی در پکن به تعویق بیندازد.

مقامات ارشد چین در اوایل فوریه پس از آن که واشنگتن پکن را از افزایش نیروهای روسیه در اوکراین مطلع کرد، این درخواست را مطرح کردند که روس ها جنگ به اوکراین را تا پایان بازی‌های الپیک زمستانی به تعویق بیندازند. مقامات آمریکایی می گویند که یک گزارش اطلاعاتی نشان می دهد که مقامات چینی در اوایل فوریه از مقامات ارشد روسیه درخواست کردند تا قبل از شروع تهاجم به اوکراین، تا پایان بازی های المپیک پکن صبر کنند.

به گفته یک منبع آگاه، مقامات ایالات متحده به طور کلی این گزارش را معتبر می دانند اما جزئیات آن قابل تایید است.

روسیه چهار روز پس از پایان بازی های المپیک زمستانی با اوکراین جنگ کرد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیشروی نظامی خود را افزایش داد.

چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که به مذاکره درباره آتش‌بس بین روسیه و اوکراین کمک خواهد کرد. بازی‌های المپیک پس‌زمینه‌ای برای تجاوز نظامی روسیه در دوران پوتین بوده است. در سال ۲۰۰۸، چین با تهاجم روسیه به گرجستان در جریان بازی‌های المپیک تابستانی پکن واکنش نشان داد. شش سال بعد روسیه کریمه را در حالی که میزبان بازی های زمستانی در سوچی بود، تصرف کرد.

کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد که ورزشکاران و مقامات روسیه و بلاروس باید از شرکت در تمامی مسابقات ورزشی بین المللی جلوگیری شوند. بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک همچنین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را به همراه دمیتری چرنیشنکو و دیمیتری کوزاک از مقام‌های روس محروم کرده است.