درخواست آمریکا از متحدانش برای برداشت هماهنگ از ذخایر نفت

دولت بایدن از بعضی از بزرگترین کشورهای مصرف کننده نفت جهان شامل چین، هند و ژاپن خواسته است در اقدامی هماهنگ برای پایین بردن قیمتهای انرژی، برداشت از ذخایر نفت را بررسی کنند.

دولت بایدن از بعضی از بزرگترین کشورهای مصرف کننده نفت جهان شامل چین، هند و ژاپن خواسته است در اقدامی هماهنگ برای پایین بردن قیمتهای انرژی، برداشت از ذخایر نفت را بررسی کنند.

به گزارش ایسنا، این درخواست غیرمعمول با تلاش جو بایدن، رییس جمهور آمریکا برای رفع فشار سیاسی بر سر افزایش قیمت بنزین و هزینه‌های مصرفی دیگر مطرح شده است. همچنین منعکس کننده عصبانیت آمریکا از تولیدکنندگان اوپک و متحدانش است که درخواستهای مکرر واشنگتن برای سرعت بخشیدن به افزایش تولید را رد کرده اند.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: ما درباره حرکت نمادین بزرگترین مصرف کنندگان جهان در ارسال این پیام به اوپک صحبت می کنیم که شما باید رفتارتان را تغییر دهید.

در آسیا پس از این که چین اعلام کرد در حال بررسی برداشت از ذخایر نفت است، قیمت نفت به روند کاهشی که تحت تاثیر خبر درخواست آمریکا پیدا کرده بود، ادامه داد.

به گفته منابع آگاه، بایدن و دستیاران ارشدش طی چند هفته گذشته درباره امکان برداشت هماهنگ از ذخایر نفت با متحدان نزدیک آمریکا شامل ژاپن، کره جنوبی و هند و همچنین چین صحبت کرده اند.

آمریکا و متحدانش پیش از این در سال ۲۰۱۱ در جریان جنگ در لیبی، به برداشت هماهنگ از ذخایر استراتژیک مبادرت کرده بودند. اما پیشنهاد اخیر چالش کم سابقه‌ای برای اوپک ایجاد می کند که در بیش از پنج دهه گذشته روی قیمتها تاثیرگذار بوده است زیرا شامل چین هم می شود که بزرگترین واردکننده نفت جهان است.

یک مقام وزارت صنعت ژاپن گفت: آمریکا خواستار همکاری توکیو برای مقابله با قیمتهای بالاتر نفت شده است اما درخواست آمریکا درباره برداشت هماهنگ از ذخایر را تایید نکرد.

اداره ذخایر دولتی چین اعلام کرد سرگرم کار برای برداشت از ذخایر نفت بوده است اما درباره درخواست آمریکا حاضر نشد اظهارنظر کند.

یک مقام کره جنوبی تایید کرد آمریکا از سئول برای برداشت از ذخایر درخواست کرده است. وی گفت: ما درخواست آمریکا را بررسی می کنیم اما به دلیل رشد قیمتها، نفت از ذخایر آزاد نمی کنیم. این کشور در صورت عدم توازن عرضه نفت از ذخایر آزاد خواهد کرد نه در واکنش به افزایش قیمتها.

یک منبع آمریکایی که در مذاکرات حضور داشت، گفت: سهم آمریکا از برداشت احتمالی از ذخایر برای تاثیرگذاری روی بازارها، باید بیش از ۲۰ تا ۳۰ میلیون بشکه باشد. چنین برداشتی می تواند در قالب فروش یا قرض از ذخایر نفت استراتژیک یا هر دو مورد باشد.

ذخایر نفت استراتژیک آمریکا در دهه ۱۹۷۰ پس از تحریم نفت عربی ایجاد شد تا تامین کافی نفت در شرایط اضطراری تضمین شود.

چندین منبع آگاه به رویترز گفتند: مذاکرات درباره این اقدام هماهنگ هنوز نهایی نشده و هیچ تصمیم نهایی برای پیگیری اقدام خاصی درباره قیمتهای نفت گرفته نشده است.

در پی گزارش رویترز از مذاکرات کاخ سفید، قیمت نفت آمریکا و نفت برنت افت کرد.

اوپک و متحدانش در قالب گروه اوپک پلاس در حال حاضر هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدشان اضافه می کنند اما در برابر درخواستهای بایدن برای افزایش سریع تولید پافشاری کرده و استدلال کرده اند بهبود تقاضا می تواند شکننده باشد.

محمد بارکیندو، ‌ دبیرکل اوپک روز سه شنبه گفت: انتظار دارد مازاد عرضه نفت از دسامبر آغاز شود. نشانه‌هایی وجود دارد که ما باید بسیار بسیار باید محتاط باشیم.

قیمتهای بالای نفت در آستانه انتخابات میان دوره ای ۲۰۲۲ که تعیین کننده حفظ اکثریت حزب دموکرات بایدن در کنگره آمریکاست، رییس جمهور آمریکا را آزرده کرده است.

طبق اعلام انجمن خودروی آمریکا، میانگین قیمت بنزین در این کشور اخیرا به سه دلار و ۴۱ سنت در هر گالن رسیده است که بیش از ۶۰ درصد افزایش نسبت به یک سال گذشته پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، دستیاران بایدن کاهش میزان محبوبیت عمومی بایدن در ماههای اخیر را به تشدید تورم به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی و مواد غذایی نسبت دادند. شاخص قیمت مصرفی آمریکا در ۱۲ ماه گذشته ۶.۲ درصد رشد کرده و هزینه انرژی ۳۰ درصد افزایش داشته است.